onsdag 29 oktober 2008

En sväng till Stadsmuseet och Slussen-utställningen


Jag gjorde en sväng ner till Stadsmuseet i eftermiddag för att se på utställningen om Slussen. Det börjar ju bli hög tid att få något gjort åt den sönderfallande cementklumpen mellan Stadsholmen och Åsön. Utan underhåll skulle den gamla slusskarusellen riva sig själv, och trafikläget på den här delen av Söder riskerar att övergå till trafikinfarkt.



Mycket folk var det som trängdes runtom de utställda arkitektmodellerna och de fina bilderna på väggen. Samtal och diskussioner kunde utspelas. Sådant är demokratiskt och bra.


En herre påpekade att det alltid är sommar på arkitektbilderna. "Så där ser det ut ungefär fyra månader om året". Själv sade jag att det bara fanns fina människor på bilderna, inte knarkare eller utslagna av den sort som vi vet ändå finns i Slussen-området.



Vad jag hörde var det många som gillade det här förslaget ovan, med de smäckra gångbroarna över det gamla slussdiket.



Det franska förslaget verkar vara det mest uppskattade. Själv vet jag som vanligt inte vad jag skall tycka, annat än att det är viktigt att vi får en lösning som gör att mer vatten än nu kan släppas igenom i händelse av översvämning i Mälaren.

2 kommentarer:

Swimsuit Issue sa...

De får nästan ta vilket förslag de vill för min del, bara de gör något! När man står i slussen och väntar på bussen och tittar upp i taket kan man bli smått oroad, ser ut som sönderfrätta balkar och fågelskit över allt.

Björn Nilsson sa...

Nja, med tanke på den kondition betongen är i på sina ställen där skulle jag nog snarare föreslå att huvudet hålls horisontellt och är täckt av en rejäl skyddshjälm. Då slipper man få näsan krossad av nedfallande betongklumpar.

Bussterminalen vid Slussen är väl den dj-aste, mest deprimerande ... !