måndag 27 oktober 2008

Mot kvällshimlen ...


Mot kvällshimlen står de allt mer sönderplockade resterna av Vin & Sprits anläggning i Liljeholmen, nedtryckta under den nya järnvägsbron. Nästa år står det väl ett nytt bostadshus där (om inte krisen slår ut byggarna, man vet ju aldrig).



De här bilderna tog jag från Liljeholmsbron, närmare bestämt i trappan från kajen upp till bron. Det slog mig att perspektivet mot de halvnya kvarteren i Marievik ser ut som arkitektvisioner av hur det skulle kunna se ut om man byggde något här. Jag kommer faktiskt inte ihåg hur det såg ut innan de här husen kom upp. Undrar om inte Liljeholmens järnvägsstation låg ungefär där parkeringen nu finns. Men det var långt före min tid, i början av 1900-talet. - Parkeringen, den kan väl ersättas av något trevligare?


Plåtigt och glasigt mot kvällshimlen i slutet av oktober. Är det flitens lampor som lyser därinne, eller slösar man bara elektricitet ändå?

2 kommentarer:

Nicke Grozdanovski sa...

Vackra bilder.. sådana byggnader har vi inte i Emmaboda. Fina färger himlen visar upp i den mellersta bilder. Molnen ser ut som norrsken..

Björn Nilsson sa...

Min mor berättade om norrsken som var synligt i stockholmstrakten i början av tjugotalet. Det är det närmaste norrsken som jag varit!

Färgerna blev lite lustiga på korten, men sådant händer väl när man tar på kvällen utan blixt. Och i det här fallet hade ju blixten inte hjälpt mycket.