fredag 10 oktober 2008

Nya vyer utanför Södersjukhuset

I eftermiddags gick jag förbi Södersjukhuset för att ta bilder av Narkissos-skulpturen (de finns i det här inlägget). Det är inte varje dag som jag går just däruppe, och det var lätt att se att det hunnit förändras en hel del på bara några år. Förut var planen utanför sjukhusets entré just en öppen plan, på sydsidan med sjukhuset och norrut med fri utsikt mot Ringvägen och Rosenlundsgatan. Nu har nordsidan byggts in, med hyreshus i backen ned mot Ringvägen och ytterligare hus just nere vid gatan.




Som förhållandena är på platsen är det svårt att hitta bra kameravinklar som täcker det man vill visa (eller om det nu är så att jag är en dålig fotograf) men så här ser i alla fall husen på nordsidan av planen ut. Vad som inte syns är att huset fortsätter nerför backen till höger (som inte syns eftersom det är lite byggnadsdetaljer i vägen). Inga himlastormande kåkar direkt, men kanske en mänsklig skala. Notera pelarna utanför - har för mig att jag tidigare pekat på att det är en jädrans massa pelare i det samtida byggandet.



Och en jädrans massa balkonger också. Jag skulle själv vilja ha en balkong med läge åt söder, att fylla med blommor! Undrar om det gjorts någon ordentlig undersökning av vad folk säger att de vill ha på sina balkonger, och vad de sedan verkligen har där?



En del av planen utanför sjukhuset- taket över entrén syns till vänster, huset på mina bilder ovan skymtar något litet till höger. Tack vare de här husen blir denna bergsplatå förhoppningsvis mindre blåsig och i stället mer ombonad än tidigare.




Dock - lite höstfärger och kolonistugor måste vi ha! Ett hörn av Eriksdals koloniområde, avbildat när jag återvände i riktning hemåt.



Den här arkitektvisionen visar vad vi förhoppningsvis slipper att se i Stockholm. Nakheel Tower, en stolpe på världskartan i Dubai. Den finns inte ännu men är tydligen tänkt att bli en kilometer hög. Skall byggas på en konstgjord ö ute i Persiska viken och innehålla bostäder för 55000 personer, arbetsplatser för 45000 personer och hotellyta på 250000 kvadratmeter. Det är inte utan att man kommer att tänka på Babels torn. Man kanske kan bygga något sådant en bit bort i stället, på utsidan av Lidingö eller Djursholm ...

Inga kommentarer: