torsdag 23 oktober 2008

Upprop för Råstasjön

Råstasjön i Solna har jag skrivit om tidigare. Här, nämligen. Visserligen ligger den inte i Stockholm, men i min stockholmsblogg lägger jag gladeligen rabarber på både det ena och det andra utanför kommungränsen som faller mig i smaken. Däribland Råstasjön, denna pärla på andra sidan stan (ur min synpunkt sett).

Det har kommit ett upprop för att göra naturreservat av Råstasjön, detta med anledning av de stora byggplanerna i området. Gå gärna in där och skriv på om du tycker att frågan verkar viktig. Som reservat kanske området kan bevaras som ett paradis såväl för fåglar som söndagsvandrare.

Här är några bilder jag själv tagit vid sjön.



Strandskogen på norra sidan av sjön är delvis sumpig och torde krylla av liv i de flesta former.



Inte bara strandskog, utan bitvis "sumpig strandskog".



Den här bilden ser ut som Folkhem modell äldre, men den tog jag för ett par år sedan och ställde in kameran på sepiafärg, ungefär som ett ålderdomligt vykort. Tyckte att det på något sätt hängde kvar en pionjärstämning om höghusen som sticker upp bortom de lummiga stränderna söder om Råstasjön.



Tillbaka till en härligt grönskande försommar. Fågelsång och fågelliv i luften, ute från sjön, i vassruggarna, i skogen ...


... och så här nästan djungelartat är det i Råstasjöns utlopp mot öster. Har man tur kan man se övervintrande rördrommar här (det har jag aldrig haft, men är glad ändå!).

Det här stället förtjänar bra skydd!

Inga kommentarer: