fredag 17 juli 2009

Stockholms vanligaste växt

Det är ju lätt att se Stockholm som en trist stenöken. I själva verket finns det mycket grönt överallt, och så här års även en massa fina blommor. Här är några fotografier från de senaste dagarna. Klicka på bilderna så blir de större!



Jag vet inte vad det här är, kanske en hyacintsläkting? Det står några i en rabatt i Münchensbacken.



Nere vid Årstaviken träffade jag på de här resliga växterna med stora röda blommor. Undrar om det kan vara rymlingar från koloniträdgårdarna i närheten? När jag kollar i en flora hittar jag en växt med liknande utseende: violkungsljus. Den sägs vara förvildad trädgårdsväxt, så det kanske stämmer.




Den här bloggen är ju ingen vän av att trampa ner saker och ting, men här växer på gatorna trampörten, och den mår tydligen bra av lite lagom tramp då och då. Kanske inte någon skönhet, men en gammal känd medlem av stadens gröna garde när den skickar ut sina stjälkar över gatstenarna!



Jag utlovade Stockholms vanligaste ört i rubriken, och har jag inte gjort bort mig så finns den här på bilden: vitgröe. Ett ganska oansenligt gräs som blommar från tidig vår till sen höst och som man kanske inte lägger märke till direkt. Man ser det inte för det finns nästan överallt, exempelvis den här tuvan på Lignagatan.




Vass skall växa på blöta stränder. Hur det kommer sig att den här bladvassen år efter år kommer igen på Högalidsgatan är för mig en gåta.




Och till sist en bild från Årstabäcken denna eftermiddag. Vatten, växter och himmel blandas ihop till ett härligt kaos och en atonal symfonisk hyllning till dagens härliga sommarväder!

Inga kommentarer: