söndag 1 november 2009

Buffelhjord på en prärie?


Är det en buffelhjord på en fjärran prärie? - Nej, det är inte ens några gnuer på en fjärran savann. Det är skotska höglandskor som bedriver landskapsvård vid Säbysjön i Jakobsberg. Jag såg dem där i grådiset i morse.



Närbild på en juniormedlem av flocken. Riktigt lurviga och påpälsade, de räds inte om det skulle slå till och bli kallt!



Ännu står ekarna kvar med rödbruna löv i massor. Men kommer det en vinterstorm blir det städat bland grenarna.

En kall och snöig vinterdag minns jag att det var fullt med "papegojor" i träden här. Nu var det inte papegojor, däremot tallbitar som flugit ner från norra Norrland, och tallbitarna ser ut som papegojor. Hanarna är lysande röda och honorna lysande gröna, och de har kraftiga frökrossarnäbbar.




En bit av det gamla odlings- och beteslandskapet som finns kvar här. En promenad runt Säbysjön kan jag rekommendera alla årstider.




Eftersom inga hästjejer läser den här bloggen kan jag lugnt säga att kusarna ser lite korkade ut, som den här som stod och glodde på mig under lugg.



Vad är detta? Måste kolla på kartorna - det fanns ju en del torp runt Säbysjön som nu är borta. Kan det här vara en gammal torpgrund?

Inga kommentarer: