onsdag 30 april 2008

Alhagen i Nynäshamn

Storsint som jag är inkorporerar jag gärna trevliga områden långt från innerstaden i "mitt" Stockholm - ämnet för den här bloggen. I morse tog jag första tåget ned till Nynäshamn, klev av vid Nynäsgård och befann mig efter en kvarts promenad i Alhagen.

Alhagen påminner om Flemingsbergsviken så tillvida att det är en rad dammar och våtmarker där smutvatten rinner fram tills det blivit så rent att det kan släppas ut i frihet. Att vattnet är lite läskigt verkar inte påverka fåglarna som samlas i stora mängder. Nynäshamn kallar sig ekokommun på hemsidan. Därifrån har jag "lånat" den här flygbilden över Alhagens våtmarker.


Plötsligt flög en liten fågel över vassruggarna. Den blänkte nästan metalliskt i smaragdgrönt och hälsade med ett "tjitt". Det finns bara en fågel i Sverige som kan se ut på detta sätt och flyga över vatten i Nynäshamn - kungsfiskaren! Det var första gången jag sett en sådan. Trevligt!




Jag hoppas att folk från Nynäshamns ornitologer NOF har chans att se den lille gynnaren också.

Inga kommentarer: