fredag 30 oktober 2009

"Sommarstuga i stan"


"Sommarstuga i stan" har kolonistugorna skällts för. Jag tycker det är att ta i, de få områden som finns kvar är en prydnad och glädje att spatsera förbi och titta på under blomstertiden. Dessutom bör de kunna förse några personer med egenodlade grönsaker och frukt antar jag. Kolonirörelsen fick ju sitt uppsving under Första världskriget när det var brist på mat i Sverige, så den började sannerligen inte som en del av nöjesdetaljen. Och man kan tänka sig att småodlingen har en framtid i en mer miljömedveten stad.

Dock funderade jag till när jag gick förbi några kolonistugor i eftermiddags och såg parabolantenner och andra avancerade antennanläggningar på taken. Ringade in dem på den närmsta stugan, men även längre bort finns något liknande som dock syns sämre. Kolonistugorna är väl till för enklare övernattningar, inte som nästan-bostäder, eller har jag fel? Har man en kolonistuga sitter man väl möjligen med en liten batteriradio vid sidan av ute i syrénbersån och njuter av växtligheten och morgonfikat. Egentligen behövs väl inte ens radion, för man vill ju höra fåglarnas sång från buskar och träd - men TV? Vad skall man med TV till om man har kolonistuga? Obegripligt!

Inga kommentarer: