söndag 11 oktober 2009

Hus med berg


En av mina pigga läsare skrev i en kommentar angående nya hus i Liljeholmen:

De s.k. "Berghusen" är fullständigt hemska! Pröva träng dig in där bakom nästa gång, och betitta loftgångarna och fönsterna med bergväggen 2 meter ifrån fasaden...

Jag trängde mig inte in så långt, men jag tror att bilden ovan visar att kvaliten på det omdömet inte var så tokig. Lite suddig bild, men det var både kväll och regn när jag tog den för ett par timmar sedan (ursäkter! ursäkter!). Dessutom blir berget extra suddigt eftersom det är inklätt med ett nät, för att förhindra att stenar lossnar antar jag. Och det är ju klart, det är inte så kul om ett tiokilos stenblock plötsligt dånar in genom fönstret!

Huset i sig är inte högre än bergväggen. Skulle man inte ha kunnat klämma dit ytterligare ett antal våningar med bostäder, och lagt lokaler utan behov av fönster mot berget i de nedersta våningarna?

Inga kommentarer: