onsdag 14 oktober 2009

Rödljuskörare och fartdårar


Jaha, här är det alltså rött både för gångare och hjulburna, och obs max hastighet 50!

Är det felsyn av mig, eller har det blivit mer rödljuskörare på senaste tiden? Jag tycker det känns som det: det slår om till grön gubbe för mig, men så dånar likförbaskat en eller ett par bilar förbi mot rött ljus. Tur att man har med sig försiktigheten sedan barnsben, att först se sig för innan man börjar gå över gatan, även om man har grönt ljus. För även om man har rätten på sin sida är detta en ringa tröst om man hamnar på sjukhus med brutna lemmar på grund av någon som hade fel.

Jag undrar vad det beror på (om jag nu har rätt). Är det folk som är förvirrade för att de pratar i telefon, är det liberaler av den sorten som inte bryr sig så mycket om lagar och paragrafer, är det yrkeschaufförer som jagas av ackord, eller något annat? Hur som helst: det känns farligt!

Inga kommentarer: