söndag 25 oktober 2009

Riv Kista och flytta till Söder?



Rivningsobjekt? Bilderna i det här inlägget tog jag 20 oktober 2006, efter dess har jag inte varit i Kista så jag vet inte om barrarna finns kvar!


Lennart på bloggen Det Progressiva USA har skrivit ett inlägg där Kista spolas och han tycker det vore bättre om IT-företagen kunde flytta in till Söder. Han skriver:

Om regeringen verkligen vill hjälpa svenska startupföretag inom IT-branschen så bör man riva Kista, ja kanske inte bokstavligt, men i alla fall utforma Söder till en kopia av SoMa-området i San Francisco som tillsammans med Silicon Valley idag är en av världens mest framgångsrika IT-centra.

Och som till skillnad mot Kista ligger mitt i stan.


Åtminstone det sista kan man hålla med om. Å andra sidan framhålls det ibland att Kista ligger närmare Arlanda, men jag vet inte om det skall vara så viktigt. Jag gjorde en kommentar:

Det skulle vara intressant om yimby-rörelsen i Stockholm kommenterade det här. Jag är inte säker på vad de har för synpunkter – talar man om “gamla hederliga fabriker” verkar de tycka att stadsmark är för dyrbar för det, men en del av dem är väl i databranschen och skulle kanske uppskatta att ha lokaler på Söder. Annars verkar man vara mer inriktad på bostäder i innerstaden.

Själv skulle jag uppskatta att det blir mer arbetsplatser i det inre av Stockholm, men vi har ju samtidigt det fenomenet att innerstad och en del förorter kommer att byggas samman. Söder kommer att fortsätta utan några avbrott över Liljeholms- och Skanstullsbroarna. Därmed blir det realistiska etableringsområdet för nya datasnillen större tror jag. Som gammal Söderbo har jag ju bestämda synpunkter på var Söder tar slut, men många av de här är väl från landet och då kan man nog lura i dem att Gröndal eller Hammarby också ingår i Söder. “Söder om Söder” finns ju också ställen som Hammarby Sjöstad som säkert skulle må bra av ett inflöde av nya arbetsplatser. Varefter kommunikationerna förbättras kommer denna lite avkroksartade plats att bli nästan lika central som Medborgarplatsen.


Ja, en utmaning till yimby att fundera på kanske?




Så här glatt och livligt var det i bottenvåningen till det stora tornet. Tiden var 09.20. Inget myllrande folkliv direkt. Folk kanske satt och slet på sina rum?



En utomhusbild. Det här var ju i oktober 2006 som bilden togs, men skulle inte det här stället kännas rätt kallt och blåsigt även en sommardag?

3 kommentarer:

gardebring sa...

Att riva Kista är inget alternativ. Ett oerhört resursslöseri och en upprepning av Klarasaneringarna på en annan plats. Kista lider i mångt och mycket av samma problem som Klarakvarteren, nämligen en kraftig överrepresentation av kontorslokaler samt en helt bilcentrerad stadsplanering. Kista är dessutom en isolerad enklav vilket ytterligare förvärrar den problematiken.

Lösningen för Kista är att bebyggelsekomplettera med MÅNGA bostäder (det finns plats för många tusen nya lägenheter utan att ta någon ny naturmark i anspråk), att omforma stadsstrukturen så den blir mer stadsmässig och mindre bilcentrerad. För att ta fram potentialen i området bör även Kymlinge tunnelbanestation öppnas och ett urbant stråk skapas från stationen in mot befintliga kista. Åt andra hållet får man en tbaneuppgång rakt ut i naturen.
Om Kista också kunde kopplas samman med Sollentuna (som också håller på med stadsmässig utveckling) skulle det börja att bli riktigt intressant. Tvärbanan till Kista är också en viktig pusselbit.

Björn Nilsson sa...

Jaha, då får väl kåkarna stå kvar då. Vad jag mindes (har inte varit där på några år) låg bostäder bara väster om tunnelbanan och det mer eller mindre spännande företagsområdet helt öster om densamma. Den enda gången jag varit över på västsidan var det för övrigt riktig vinter och det kryllade av sidensvansar på taken!

Ett rejält bobyggande däruppe kombinerat med tvärbanan tycker jag låter helt rimligt! Vad man bör hålla ögonen på är gentrifiering och segregering, så det inte blir ett snobb- och ett slumområde.

Björn Nilsson sa...

PS. Du har inga synpunkter på omlokalisering av mindre dataföretag i riktning mot innerstan? Eller är det så att de som är nya och pigga i själva verket aldrig flyttar till Kista? Jag är dåligt insatt på den punkten.