söndag 25 oktober 2009

Skogskyrkogården går i krematorietankar


Hur vill du ha det när/om du skall bli uppeldad i Stockholm? Personligen har jag inga synpunkter på krematoriets utseende, men tidskriften Arkitektur visar fem förslag till nytt krematorium på Skogskyrkogården. Bilderna är inte helt klargörande, men de olika förslagsställarna har i alla fall inte tänkt sig en enkel lada med skorsten. Numera måste man ju tänka på arbetsmiljön för folk som jobbar i anläggningen, samt se till att inte en massa konstiga föroreningar släpps ut i luften.

Skogskyrkogården är ju ett världsarv och förknippas med arkitektguden Asplund, så man kan inte smälla upp vilken barack som helst där, det kan man vara säker på! Det som knyter bäst an till miljön borde vara något som ganska diskret smälter in bland tallarna.

Förresten, när man går där och tittar på tallar så är många väldigt höga och förmodligen väldigt jämnåriga. Vad händer med begravningsplatsens utseende om det måste ske en omfattande gallring av många träd samtidigt? För man kan ju inte låta träden stå så länge att de riskerar att bli murkna, rasa i någon höststorm och i värsta fall slå in skallen på folk som besöker sina anhörigas gravar!

2 kommentarer:

Anonym sa...

Jag bryr mig inte heller om hur huset ser ut där jag skall brännas.
Vad jag minns från branschen rökgasrening är kvickslivret från tänderna det största problemet med likbränning. Dina tänder har förmodligen en hel del av den metallen.
Tekniskt sätt är det möjligt att avskilja kvickslivret, problemet är mer etiskt.
Många personer eller dess anhöriga vill inte ha någon annan persons aska blandad i sin urna.
Själv bryr jag mig inte om det sist, bara det är bättre för naturen.

H2

Björn Nilsson sa...

Om man är miljövänlig kanska man skall spotta ut tänderna i en speciell behållare för amalgam innan man dör?

En hel del människor gillar att beblanda sig med andra eftersom de ber om att få sin aska utspridd i en skogsbacken ute på Skogskyrkogården.