Så här ser det ut på gräsplätten mellan Yttersta Tvärgränd och Brännkyrkagatan på Söder:
(Här låg det spårvägsstallar en gång i tiden. Ulf Lundell bodde i huset nere vid Hornsgatan. Jag såg honom ibland där, även inne på Konsum.) Och tittar man på "gräsmattan" från andra hållet blir det inte på något sätt bättre:
När det ser ut så där kan man faktiskt fråga sig om den där plätten och de stackars träden är värda att spara. Kunde man inte lika gärna smälla upp en kåk på den här ytan så att man slipper se eländet? Jag antar att det mesta trampet kommer från folk som bor i området, så de borde inte bli upprörda. Om de gillade gräset hade de nog orkat gå runt och inte bara över.
Mellan Brännkyrka- och Hornsgatorna finns nästa sorgliga plätt, flankerad av en busskur för 66:an och ett gatukök. Nu är det lika nedtrampat där och vegetationen är avröjd. Förut kunde man se råttor springa omkring mellan papperskorgarna i ett tidigare gatukök. Jag vet inte hur det är med gnagarpopulationen där numera.
Och korsar man gatan så finns mellan Brännkyrka- och Lundagatorna ännu en plätt. Suck. Där ligger en kiosk. Om man nu ville snygga upp i området, skulle man inte kunna lägga kiosk och gatukök tillsammans på en stenlagd yta och sedan fundera på om resten av gräsmattorna helt får försvinna? De verkar ju inte ha någon praktiskt nytta utom att vara genvägar för latmaskar som inte orkar ta två steg extra.
I hörnet av Lundagatan och Skinnarbacken går folk till och med en liten uppförsbacke bakom papperskorgen för att visa hur bråttom de har:
De som passerar mötet mellan Münchensbacken och Högalids- och Heleneborgsgatorna måste helt enkelt gena över den här lilla stackars plätten med gräs.
5 kommentarer:
Det är märkligt att stadsplanerarna fortfarande inte lärt sig det där. De slänger upp samma gamla menlösa gräsmattor som vanligt, och de blir nedtrampade, som vanligt.
Gräsmattor placerar man med stor fördel på innergårdar. Ut mot gator har de inte så mycket att göra. Men om vi får in spårväg i innerstaden igen så ser jag gärna gräs mellan spåren om de får egen fil..
Det finns några intressanta gårdar, helt eller delvis inbyggda, vid slutet av Norrbackagatan. Jag kanske återkommer om dem. Vill man ta bort de där fula plättarna på Ringvägen blir det väl ett jäkla liv bland kringboende - men det kanske är den provokation som behövs?
Stora delar av mittenstråket på Valhallavägen ser ut sådär också. Det är ett helsike att ta sig till mataffärern ibland, speciellt när det har regnat. Man får gå en omväg runt på de stenlagda trottoarerna för att slippa klaffsa igenom geggan.
Hmmm... Kanske läge att bygga kvarter på mittremsan av Valhallavägen. trafiken på denna väg kommer förhoppningsvis minska när Norra Länken är klar. Samtidigt kan man även göra sig av med de anskämliga P-platserna på Valhallvägens mitt.
Det kan nog bli ganska trångt. Först och främst finns det faktiskt en hel del yta att bygga på längsmed Valhallavägen på Gärdetsidan. Jag förundras så gott som dagligen (då jag bor i krokarna) över hur många urbana hål där finns. Bygg gärna på min bakgård säger jag! :)
I mitten på Valhallavägen borde man dra spårväg för linje fyra! Och stensätta, sätta upp bänkar och kanske ett par serveringar för lite mer liv på sommaren.
Skicka en kommentar