fredag 28 mars 2008

Snögubben tittar efter blommor?


Jag tog denna bild torsdag förmiddag. En snögubbe på sista versen verkar böja sig ner och titta efter blommor i en rabatt på Heleneborgsgatan. Det var gott om blommor före påsk, men det plötsliga återfallet i vinter for hårt fram med dem. Jag tycker det såg ut som om snögubben var vänlig och omsorgsfull gamling som lutar sig ner för att se hur det är med de nya små liven för detta år innan han/hon själv lugnt smälter bort. Lite finns kvar av den fredag förmiddag, men nu stiger värmen ... . Jag kände mig till och med inspirerad till en liten dikt av denna syn:

Här böjer snögubben försiktigt sin gamla rygg -

vill han känna doften
från vårens första blommor?

Ömsint gamling

böjd rygg, småleende

över det nya livet

När man går

är det gott

att veta att världen finns kvar.

Och veta att

nya gamlingar

skall vaka varsamt

och böja huvud och rygg

i kärlek till det växande

2 kommentarer:

Anonym sa...

Underbar bild och en sådan passande dikt, göder fantasin=Tack för den!MVH Gladiatan

Björn Nilsson sa...

Tack för det. Jag blev själv rörd av den där sena snögubben just när vårblomningen var på gång att starta.