söndag 30 mars 2008

Industriöknen i Västberga


Som en motpol till föregående trevliga små fågelbilder - här är ett eget foto, taget denna morgon, från den industriella öknen vid Västberga industriområde. Centralt i bilden grus, järnvägsspår och en byggnad vars syfte jag inte känner till. Till höger utanför bilden finns kontorshus, industrilokaler, åkericentraler och annat vid Västberga allé. Fortsätter man några kilometer rakt fram kommer man till Älvsjö station. Det är OK för mig med industriella zoner, gärna nära centrum, men jag bara undrar om man har utnyttjat utrymmena smart just här? Det verkar finnas plats att bygga en del längs närmsta gatan (Drivhjulsvägen) tror jag.

Öken och öken - innebär det att området är tomt på fåglar då? Nix, förutom de allerstädes närvarande kråk- och måsfåglar kan man stöta på stenskvättan här, sjungande i risiga buskage. Det har jag gjort. Jag antar att folk som är kunniga i botanik och insekter också hittar intressanta saker i sådana här områden. Det gäller bara att veta vad man skall titta efter.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Kan lägga till att byggnades är Peab Asfalts nya anläggning, dvs Sveriges största anfaltsverk. Jobbar 50 m därifrån.

Så nu vet du.

Björn Nilsson sa...

Tack. Det är bra att läsarna fyller i kunskapsluckorna!