torsdag 27 mars 2008

Romantik säljer ...

... svenska storstäder skriver DN. "Romantic city break Sweden", det låter något det. Jag var inne och kollade på en av de sidor som google listar om man söker på denna fras och fann bland annat denna.

Det var uppenbart av bilderna att det man säljer Stockholm på till köpstarka veckoslutsturister är inte eventuella nya arkitektoniska företeelser. Det är gamla fina miljöer. Jag antar att reklam-gurusarna som tänkt ut den här kampanjen inte är helt bakom flötet utan vet vad som säljer. Från yimby-håll har någon eller några personer ivrat för att ny spännande arkitektur skulle dra hit folk. Nå, nu finns det sådant på annat håll i världen, men människor som vill känna mer av trygghet i tillvaron dras nog mer till äldre byggnadsverk som bevisligen har hållit några hundra år. Det är som med gamla träd, de ger stabilitet - och kanske till och med en del romantiska känslor.

2 kommentarer:

gardebring sa...

Väldans sen kommentar detta men..
Du har inte tänkt på att det kan finnas en anledning till att "ny" arkitektur inte visas i reklamen för Stockholm? Anledningen är förstås att vi inte har så mycket sådant. Det vi har är trista betonglådor. Ingen gillar sånt (ja utom vissa arkitekter och kanske vissa ledamöter av "skönhetsrådet"). Ta och titta på lite reklam för städer som har modern och ny arkitektur så ser du att även den får plats. Nu har vi ju dock faktiskt iaf en sådan bygnad i Stockolm, nämligen nya Clarion Sign, som jag sett omnämnas i flera utländska publikationer...

Kort sagt, för att det skall göras reklam för ny intressant arkitektur, måste det finnas någon sådan att göra reklam för...

gardebring sa...

Jag skrev min kommentar innan jag gått in på siten du länkar till.
Det första som möter mig när jag klickar mig in på Malmö är... Turning Torso! Japp. Modern och kaxig arkitektur lockar. Och varför skulle den inte? För övrigt noteterade jag också Globen, egentligen den enda arkitektoniskt riktigt intressanta och "kaxiga" byggnad som uppförts under efterkrigstiden i Stockholm, i vinjettgrafiken för Stockholm.