måndag 10 mars 2008

Plankanparken ???

Jag kan inte påstå att jag känner till allt i Högalid och på Söder - däremot är jag skamligt okunnig om rätt mycket även min närliggande stadsmiljö. Men när jag fick syn på det här anslaget i en port på Hornsbruksgatan blev jag med rätta undrande. Plankanparken? Vad är det?

Kvarteret Plankan känner jag till: Det stora hus som byggdes på sextiotalet och som klippte av Brännkyrkagatan. Jag har skrivit om det tidigare på den här bloggen. Men en park?

Som geografisk adress fanns den inte när jag kollade på Eniros karta och google gav bara en träff på sökordet "plankanparken". Det var ett trevligt kåseri från 2004 på stadens sajt. Och där får man intrycket att det är den rymliga innergården på Plankan som avses. Tänker man smälla upp två nya hus därinne, eller har jag fattat det hela fel på något sätt? Och tänker månne yimby rycka ut och försöka tala lokala nimbys till rätta?

När jag tagit bilden fortsatte promenaden längs Årstavikens strand. Det var ljummet i luften och just vid solnedgången sjöng koltrastarna ljudligt en stund. Vår i luften!

Inga kommentarer: