tisdag 18 mars 2008

Projekt Hornstorg

Bilden togs tisdag förmiddag medan jag väntade på att apoteket skulle öppna dörrarna för den ivrigt väntande allmänheten vid Hornstull. Nu håller man på att mixtra med huset mitt emot (Långholmsgatan 34-36) och även om kameramobilens bild är ganska suddig kan jag meddela en nätadress här som skymtar på reklamskynket. Om du trycker på den kommer du till byggaren John Mattsons hemsida för Projekt Hornstorg och kan fundera lite själv vad som tycks om det hela. Själv har jag åtminstone sträckt mig så långt tidigare att jag tycker att det behövs en del upprustning och ändringar för att få området trivsammare.

Angående kontor skriver man: I skärningspunkten mellan natur och stad, finkultur och subkultur, underground och mainstream satsar vi på att utveckla kreativa och moderna kontor. Nja, skeptisk som jag är tror jag nog att billiga marknadskrafter med stora plånböcker ganska snabbt och effektivt kommer att trycka bort subkulturer och underground, och förmodligen finkulturen också.

På sidan finns några arkitektvisioner om hur det skulle kunna se ut om man gör området mer torgliknande. Så här exempelvis, där det ser ut som om man tänker sig någon sorts knölig glashistoria ungefär där gångbron går över Långholmsgatan:

Angående boende skriver man så här:

Vi räknar med att Projekt Hornstorg blir ett märkbart lyft för hela området; en vacker och funktionell plats för både nytta och förströelse. All närservice blir tillgänglig, säkerheten förbättras och angöringen till kollektivtrafiken förbättras. Förhoppningsvis blir också trafiken blir mindre märkbar och ytorna för social samvaro ökar.

Undrar vad "säkerheten" betyder? Slipper man horder av A-lagare och tidningsutdelare vid tunnelbanan och systemet? Av bilden av döma är folk ute och knallar mitt i gatan mitt för busshållplatsen utanför apoteket, och detta utan att bli nedmejade. Det verkar sympatiskt.

Till sist en planskiss över området:

Det röda är helt nya byggnader, mörkblått är påbyggnader på befintliga hus.

2 kommentarer:

gardebring sa...

Ser intressant ut. "Den knöliga glashistorian" får de gärna bygga. Sticker ut lite, me like :)
Kul att se att de jobbar med området även fast det kanske inte skulle bli någon galleria nu, jag trodde att hela projektet därför ramlat i stöpet men så verkar ju inte vara fallet.
Men lite mer träd längsmed vägkanten kanske inte skulle skada?

Björn Nilsson sa...

Glasgrejen gör att en ganska ful gavel försvinner ur sikte, och det är väl inget att sörja över. Konstigt att det ser ut så där idag, med gaveln och framför den ett litet torgartat utrymme på det område som är rosa på skissen. Undrar om det fanns några gamla större planer för ombyggnad på Långholmsgatan som inte genomfördes?