onsdag 5 mars 2008

Näringslivsminnen vid bäcken

Den här bloggen är som bekant speciellt tillägnad Stockholm. Men jag har aldrig definierat vad jag menar med detta geografiska begrepp, och nu ockuperar jag helt fräckt grannkommunen Nacka också. Det är ju Stockholms län i alla fall, och jag tycker om att ta en promenad i området utåt Erstavik då och då. Särskilt på vår och försommar när hela naturen brister ut i lovsång.

Det här är några bilder jag tog i morse i närheten av Erstaviks gård. Där finns det rester av någon sorts anläggning vid och i Sandaån. En del är gjuten cement, en del enklare träkonstruktioner eller huggen sten, och cementen antyder att delar av detta inte är så gammalt. Vad är det? En kvarnanläggning, en vattendriven såg eller ett litet kraftverk som legat här? Den som vet svaret får gärna höra av sig!

När jag fortsatte längs strömmen kom där en riktig liten vinterbadare och visade upp sig - en strömstare! En pigg liten gynnare som gärna tar sig ett dopp i iskallt vatten utan att bli förkyld. Snart flyttar nog strömstararna norrut. Vad jag vet är det ganska sällan de häckar i Stockholmstrakten.




Inga kommentarer: