onsdag 19 mars 2008

Hildebergsvägen


För några veckor sedan skrev jag om Nybodaringen, en liten märklig gata med märkliga hus strax "söder om Söder". I eftermiddags gick jag Sjöviksbacken upp och bestämde mig för att ta en titt på nybyggena vid en ny gata som heter Hildebergsvägen. Varken gata eller väg stämmer egentligen, det är en slinga mellan två rader av hus som tillsammans bildar en oval. Tittar man ut mellan de nordliga huskropparna ser man Nybodaringens röda hus, som på bilden ovan.


Medan Nybodaringen hade finesser som grus på gatan i samma färg som husen är det mera standard i Hildeberg. Jag fick en känsla av att man inte skulle behöva köra in så många bilar på området för att det skulle börja se överlastat ut. Men det såg ut att finnas ett underjordiskt garage också. Närmaste offentliga kommunikationen bör vara den buss som åker Sjöviksbacken ner till Liljeholmen.


Kanske inte så konstig arkitektur - avspända pastellfärger. Jag skulle också gärna ha en balkong att fylla med trevliga blommor.


Enda originella dekorationsdetaljen som jag uppfattade vid min snabba genommarsch var de här förmodligen obehövliga pelarna under vissa balkonger. De var klädda med mosaik, olika för varje pelare.


Det centrala huset för återvinningsuppsamling såg trevligt ut tyckte jag. Men allmänt sett - här bor man, och gör inte så mycket mer. Affärslivet, och förmodligen förenings- och annat utåtriktat liv, får nog inbyggarna förlägga till andra platser.

2 kommentarer:

gardebring sa...

Brrr.... Ser precis lika tråkigt ut som vanligt. Nej, här vill jag verkligen inte bo. Jag hänger kvar på mina 50 kvadrat och njuter av att ha lite folkliv nere på gatan. Det är lite trångt, men det är trevligt :)

Men, du har väl inte missat familjebostäders kvarteret lusten på Kungsholmen?
http://www.youtube.com/watch?v=4P0zdE86Yfo

De har gjort alla rätt här! SLUTNA kvarter, ett urbant integrerat höghus, affärer i bottenplanen.
Det känns som en stadsdel, inte som ett "område". Där skulle jag kunna tänka mig att bo.
http://www.yimby.se/2008/03/dagens-glada-familjebosta_512.html

Björn Nilsson sa...

Jo, Kungsholmen har jag missat, men den där filmen var intressant. Om man går från Tranebergsbron norrut mot Hornsberg kommer man att kunna uppleva flera epoker i Stockholms byggnadshistoria. Från det 30-talsområde i Kristineberg där min farbror Kalle flyttade in när det var ganska nytt, till det supermoderna uppåt Karlbergskanalen.