lördag 1 mars 2008

Söderkåkar i olja


När jag började den här bloggen var det med foton av en Söderkåk där min släkt bott, men som nu står på Skansen. Här är det i stället oljemåleri.

Konstnären är frisörmästaren och perukmakaren Algot Sandberg (1885-1938), min morfar, som också var god amatörmålare. Han bodde på Söder mot slutet av sitt liv.

Målningen ovan föreställer Bengt Ekehjelmsgatan. Var den nedre målningen tagit sitt motiv vet jag inte, men min mor trodde att det var på Söder någonstans, i samma område. Notera gatlyktan till vänster och att gatan mer ser ut som en landsväg.



Algot dog långt före min tid (i likhet med alla mina far- och morföräldrar) men ett par av hans mindre trevliga systrar hann jag träffa som liten. Släkthistoria är intressant och kan lära oss en hel del om hur Sverige utvecklats. Algots mor kom från Småland. Hon var piga från en torpar- och statarfamilj. Algots far var västmanlänning som utvandrade till Stockholm 1870. Farfadern var ett utfattigt "svagsint fattighjon" i ett västmanländskt bruk. Föräldrarna möttes här i Stockholm och lyckades arbeta sig upp till bra inkomster och boende mot slutet av 1800-talet. Då kunde de flytta upp i de nybyggda bostadsområdena i Hedvig Eleonora församling. De var alltså östermalmare på den tiden även "vanligt folk" bodde där (ett förhållande som ännu rådde för några årtionden sedan men nu kanske är utplånat - jag vet faktiskt inte).

Inga kommentarer: