Det handlade om Gullmarsplan på bloggen
igår. Här är en "underifrånsynpunkt", nämligen hur det kan se ut just när man klivit ned från gamla Hammarbybron och går mot den trevliga strandpromenaden längs Årstaviken bort till Liljeholmen. Här ovan går nya Skanstullsbron, tunnelbanan samt Tvärbanans bro.
För att komma till Paradiset måste man ta sig genom Skärselden, så att säga, och det här ser inte så kul ut. Det är klart, skulle man vara byggnadsingenjör med specialintresse för betongkonstruktioner, så ... . Det är svårt att bli av med de här byggnadsverken, de behövs ju, men månne går det att göra något åt utseendet? Kanske något att tänka på när man skall snygga till omkring Gullmarsplan?
Jag tänkte någon gång att de trista ytorna under broarna kunde användas för byggnadsändamål. Letar man längre ner i den här bloggen finns det väl till och med några primitiva skisser hur det skulle kunna fungera. (En av dem är
här, dock inaktuell eftersom man faktiskt har börjat bygga vid Hornstull.)
En arkitekt hävdade att det finns stränga bestämmelser mot byggnader under broar, men med tanke på hur det ser ut under flera av våra stora broar i Stockholm undrar jag hur det verkligen förhåller sig med det. (Här är
ett exempel.) Orsaken skulle vara brandsäkerhet (undrar om inte de gamla kraven att det skall vara lätt att spränga bron finns kvar också?) men borde man inte kunna bygga in den säkerheten?
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar