fredag 3 april 2009

"Det försvinnande köpcentret"

Var det inte något prat om en jättegalleria i Solna? The Mall of Scandinavia eller vad man nu har hittat på för pampigt namn?

Nåväl, det finns problem med anläggningar av den här typen. Under konjunkturuppgångar suger de musten ur annan affärsverksamhet i närhet och slår ut lokal handel som inte finns i köpcentret. När det blir lågkonjunktur går de själva på knäna. Även om många olika butiker finns i en galleria är de beroende av några stora dragplåster, och när de börjar gå dåligt går det dåligt för hela anläggningen. Den drar färre kunder och kanske måste stängas helt.

Erfarenheter från USA kan förhoppningsvis inte alltid direkt översättas till Sverige (nu var det en masskjutning igen), men den här tidningsartikeln ger en del att fundera på, kanske särskilt för köpcentra-entusiaster: The vanishing shopping mall. Det verkar som om lokalhandelns och galleriornas nedgång under kristider gynnar de extrema lågpriskedjorna, och är det en sådan kvalitetssänkning vi vill ha? Å andra sidan: köpcentra som är fulla av saker som vi egentligen klarar oss utan ...? Hur är det med det där gänget i Sickla som ockuperade Slussen med reklam?

4 kommentarer:

Gabrielle sa...

Bra inlägg. Tycker jag som brukar tjata om gallerior i min blogg.
Så nu blev det ett inlägg till hos mig. Tack för informationen och inspirationen!

Björn Nilsson sa...

Vad gör man inte för den trogna läsekretsen!

Fick just upp ditt inlägg på min bloggläsrningslista. Fantastiskt! Med tre gallerior vid Odenplan skulle man väl nästan kunna slå ut det mesta av småhandeln inom en eller ett par kilometers omkrets. Men man kanske kan krympa planerna något, till en korvkiosk och några torgstånd på Odenplan?

Anonym sa...

När jag var verksam inom retail lärde jag mig tumregeln att de affärer som har de högsta marginalerna, har räd med de högsta hyrorna, dvs i exklusiva gallerior, Malls och liknande.
Klädaffärer och banker brukar väl finnas där?
Konceptet för ett framgångrikt shoppingcentrum i Europa ansågs vara en blandning mellan dagligt köpbehov och "sällan köpbehov". I USA är dessa shoppingcenter mer upbyggda på affärer som föröker ha en exklusiv image.

Affärer i mellanskiktet och som försöker hålla en exklusiv profil (utan att kunna) är de stora förlorarna.
De riktigt exklusiva typ Rodeo drive, klarar sig bra. Det finns alltid en klick som glider om kring utan ekonmiska bekymmer.
Affärskedjor som Walmart, McDonalds och andra utpräglade lågpriskedjor är vinnare i konkurrensen just nu.
Det handlar inte om man gillar produkterna utan få tag i det nödvändigaste till lägsta kostnad.

H2

Björn Nilsson sa...

De affärer som är vanligast i köpcenter/gallerior (undrar om orden är synonymer eller om det finns någon skillnad - galleria låter lite "finare")i Sverige är väl de stora kedjorna tror jag. Var i landet man än går in i ett sådant centrum så är det samma HM, Cervera och allt vad de heter, och självständiga butiker är rätt sällsynta. Och då blir det ju lätt likriktat och tråkigt, samtidigt som det är dessa kedjor som har sådana marginaler att de har råd att vara mitt i smeten. Och så ödeläggs småbutikerna runt omkring.

Det verkar som om WalMart och liknande är vinnare i USA. De säljer väl billiga kinesiska produkter antar jag eftersom många inte har råd med något annat?

Hur det ser ut på de exklusivaste ställena i centrala Stockholm vet jag faktiskt inte. Det var många år sedan jag var inne på Sturegallerian, men det kan väl tänkas vara ett av de få ställen som skulle kunna klara sig men ändå ha en dyr profil.