lördag 21 mars 2009

"Station Domination"


Jag har skrivit något inlägg tidigare om reklam och reklamfria zoner. Bilden ovan tog jag i eftermiddags inne på tunnelbanan vid Slussen. Som synes en stor jäkla skyltblaffa om invigning av en ny galleria ute i Sickla. Samma tavla satt överallt, vad jag kunde se (men i bortre kanten av bilden kan man se att den icke-reklamartade konsten fått vara kvar).

Den här reklamen illustrerar en sak jag just läste i Arkitektur: Ta all plats, dörrarna stängs. Det handlar om kampen om reklamplatser i "det offentliga rummet". Vill man vinna den kampen bör man försöka skapa monopol just för sitt reklambudskap, bara de egna skyltarna skall finnas uppe när folk går förbi.

Från det nyligen utbyggda köpcentrumet Sickla i Nacka kommer följande formulering: "Sickla Köpkvarter blir först med att inta Slussen (tunnelbanestationen) med en så kallad Station Domination". Där har vi ett ord att suga lite på: Station Domination. Det innebär att en annonsör "äger" alla annonstavlor på en station. Det är lite Station Diktatur över det hela. Marknadsekonomins skrattspegel.

Själv tyckte jag inte dessa bilder var särskilt roliga att titta på. Om personerna på fotografierna antas vara kunder i Sickla galleria vet jag inte om hela gänget verkade så roade de heller. Av fyra stycken såg två ganska deppade ut. Bara en uttryckte den rätta (köp?)glädjen. Men så kanske det är om man skall försöka dra ihop till köpfest under en lågkonjunktur.

8 kommentarer:

Anonym sa...

Så trist! Reklamen är ju jobbig redan innan (och i det här fallet dessutom: reklam för shopping!), men i t-banan kan man i alla fall använda väntetid till att jämföra hur bra olika företag är på att göra reklam för sig. Men här är det bara more and more of the same - tjatigt! Funderade ett tag på om man skulle kunna ha en sån där ögonbindel, som man får på flyget ibland, som skydd mot reklamen när man går ner i t-banan...men det kanske vore lite farligt. Tror att jag fortsätter med en medhavd bok istället.

Björn Nilsson sa...

Den där reklamstrategin syftar ju till att jämförelsernas skall bort, man skall bara se ett budskap!

Det vore trevligare med utveckling av konst och kultur i tunnelbanan, med saker som kunde verka glädjande och lugnande för stressade storstadsbor. Hur är det med gamla stockholms spårvägars orkester, finns den kvar fortfarande? Minns en trevlig spelning i tunnelbanenedgången till T-Centralen ... Men nu skall man stressas till att konsumera, konsumera ... tvi!

Nicke Grozdanovski sa...

Jag funderar ofta hur mycket raklamen kostar egentligen. Men det måste vara lönsam för företagen annars skulle de inte kasta pengar på sånt "skit"

Men visst är det tröttsamt med denna reklam överallt

Björn Nilsson sa...

Jag har en siffra från Birger Schlaugs blogg: 40 miljarder i Sverige. 40 000 000 000 kronor således.

Antar att siffran är några år gammal. Kollade hos SCB och hittade ungefär den summan för 2001 så det kanske är det Schlaug menade. En jäkla massa energi för att kränga en massa saker som folk måste övertalas att de behöver. Verkligen ett monument över dårskapen i vårt samhälle!

Anonym sa...

Man kan ju hoppas att reklmaen åtminsone gör kollektivresandet lite billigare, men jag vet inte hur betalningtrömmarna går.
Reklamsäljarnas favoritplatser är just där man inte kan undvika den, eller stänga av den.
Radio och Tv kan man själv bestämma, men när du står och väntar på tunnelbanan, eller i en kassakö kan du inte undvika eländet.

Så förväntar er bara mer av detta, platta stora tv-skärmar kommer snart överallt!

H2

Björn Nilsson sa...

Jag känner bara till att de pengar som reklamen ger inte lär vara så stora i Lokaltrafikens budget. Förmodligen skulle man klara sig utan dem. Vore kanske bättre att driva det hela i egen regi och slösa vinstpengar på entreprenörerna.

gardebring sa...

Jag gillar välgjord reklam. Dit räknar jag dock nog inte denna, som känns ganska trist.
Men hursom, en kal vägg är tråkig att titta på.. Förvisso kan konst avhjälpa det problemet, men det som är trevligt med reklamen i tbanan är att det finns ngt nytt att titta på hela tiden. Dessutom får det ner biljettpriset och det tackar jag för.

Sickla galleria? Nej. Där har jag aldrig varit. O jag lär inte ta mig dit heller. Jag gillar att handla i stadsmiljöer... (Kanske inte helt oväntat..)

Björn Nilsson sa...

Man kan göra snygga väggar och placera intressant konst där, som ibland sker på Zinkensdamm.

SL:s intäkter av reklamen lär vara marginella och inte påverka biljettpriset. En verkligt väl fungerande kollektivtrafik torde dessutom kräva nolltaxa.

Det är motbjudande när reklamköparna egentligen gör samma sak som klottrarna när de bombar hela fordon med sin smörja. Dessutom börjar vi närma oss köpfestens slut så de borde anpassa sig.