onsdag 11 mars 2009

Blå himmel, vit is ...


Det här är ingen färsk vinterbild, den härrör från senare delen av 1970-talet. Den är tagen med diafilm och sedan med någon process överförd till papper. Det var en del läskiga kemikalier inblandade vad jag minns, och bra på mörkrumsteknik blev jag inte. Men jag lärde mig så pass mycket om gamla tiders framkallningsmetoder att jag är glad att slippa dem numera. Å andra sidan tror jag det var en bra fotoskola att slita med en tung systemkamera ett tag.

Nåväl, det är en solig vinterdag för över trettio år sedan. Jag står på gångbron mellan Gamla stan och Söder och tar en bild med Minoltan. Den röda båten nere till vänster är fortfarande kvar som vandrarhem. Då var den väl ensam i den branschen, men numera ligger det flera hotellbåtar längs kajen här. Idag är isen grå och uppbruten, och arbetena för citybanan pågår i bildens vänsterkant.

2 kommentarer:

Nicke Grozdanovski sa...

Vilken fördel man har med dagens digital kameror. Bilder på direkten och gillar man inte bilden bara att delita genast :-)

Björn Nilsson sa...

Och i stället för att släpa omkring på kilovis med tung metall och glas som gjorde att man blev sned i ryggen har jag en liten gynnare på två hekto som ryms inne i handsken! Det finns större och finare apparater, men den där lilla manicken har fungerat alldeles utmärkt. Fast efter tre år och femton tusen bilder börjar den bli något sliten tror jag.