tisdag 10 mars 2009

Vintern kom tillbaka


Samma elände varje år - man hurrar för snösmältning, vintergäck och vårfåglasång - och så gör den förbaskade vintern en framstöt igen!

Här sitter en duva och verkar smådyster över situationen vid Handens station. Den tittar på mig och jag tittar på den. Undrar vad den tänker? På ljumma försommarvindar månne, och på ett trivsamt kuttrasju med andra duvor? (Ett kuttrasju torde dock innefatta två duvor bara, även om ordet verkar syfta på en hel liten duvflock!).

Kanske den tänker att det är kallt om baken att sitta på det där snöiga räcket. Eller månne det inte pågår någon särskild tankeverksamhet alls i den lilla duvhjärnan?

2 kommentarer:

Nicke Grozdanovski sa...

Även om duvor kanske inte kan tänka abstrakt så ser den i allafall fundersam ut. Kanske undrar den vem du är och hur ditt liv ser ut. :-)

Björn Nilsson sa...

Jag har sett något påstående från ornitologhåll om att duvor egentligen är förbaskat korkade, men jag vet inte om det stämmer. Eftersom den inte flyttade på sig antar jag att den i alla fall inte uppfattade mig som en duvhök.