lördag 7 mars 2009

Gamla Söder - Bengt Ekehjelmsgatan 17


Här är en bild till från Stockholmskällan. Den här gången har den verkligen personlig anknytning.

Det är Bengt Ekehjelmsgatan 17 på Söder, år 1903. Det är före min tid, men ungefär då flyttade min farmor och hennes närmaste till Bengt Ekehjelmsgatan. Först bodde de i elvan, men 1908 kom de till nummer sjutton. I det första inlägget på den här bloggen skrev jag om huset (det finns numera på Skansen). En oljemålning från samma område, gjord på trettiotalet av min morfar, kan man se här.

2 kommentarer:

Nicke Grozdanovski sa...

Jag tycker det låter väldigt spännande med huset som du nu kan se hur det såg ut strax innan din farmor flyttade in. Hus har oftast en spännande historia och har man som detta en personlig anknytning blir det ännu mer fascinerande.

Björn Nilsson sa...

Spännande och skrämmande. Jag har läst mantalslängder från 1910-talet för den där kåken. Den var smockfull med folk, bostadssituationen var katastrofal i Stockholm på den tiden. Dessutom var det nog smockfullt med vägglöss också. "Den gamla goda tiden ..." Ha ha ha! Får Alliansen jobba på kanske vi har en ny kris på bostadssidan i den här regionen - men förhoppningsvis utan löss den här gången!