fredag 15 februari 2008

Gammal kåk - ny blogg


Varför en bild av en gammal kåk som start för en ny blogg? Här är svaret:

Det här huset ingår i Skansens stadskvarter. I detta hus har min far och hans syskon och föräldrar samt farmors föräldrar och syskon (och en massa andra människor) bott när det stod på Bengt Ekehjelmsgatan på Söder. De kom dit i början på 1900-talet och fanns kvar tills huset flyttades till Skansen på 1930-talet. Anledningen till att det inte kunde stå kvar var att det stod i vägen för den nya Söderleden, men varför just det räddades vet jag faktiskt inte.



Samma hus, men sett från gatan. Den översta bilden är tagen inne på gården.

Sett från gatan ser det ut som ett stenhus, men stommen är av trä och bygget är från 1700-talet. Nu är huset i dåligt skick och man kan inte gå in i det, men för en del år sedan fanns en plåtslagarverkstad där. Det är intressant, för min far och farfar var plåtslagare.

Nå, varför ta upp det här då? -Dels för att kunna stoltsera med att "jag har ett släkthus på Skansen", men också som en inledning till den nya bloggen för Björn i Stockholm, kort uttryckt Björnholm! En underrubrik skulle kunna vara "tradition och revolution", för jag vill såväl se till de revolutionerande förändringarna i samtid och framtid som till den långa tradition av stad som finns här vid Mälarens utlopp i Saltsjön. Jag har skrivit om frågor av stockholmskaraktär i min blogg Björnbrum, men som ett experiment tänkte jag bryta ut dem och lägga i ett eget fack.



Denna trappa har nötts av mina släktingar!

Stadsbygge och miljö har blivit heta frågor, bland annat i samband med att olika grupper har brakat samman om hur marken i staden skall användas, hur högt det skall byggas, hur mycket folk som skall bo i stan, hur kommunikationerna skall hanteras. Bland motpolerna i debatten finns urbanisterna i yimby och bevararna i Samfundet Sankt Erik, Skönhetsrådet och Förbundet för Ekoparken. Det finns alla utsikter att alla dessa parter pratar förbi varandra utan att lyssna särskilt mycket, men det skall inte störa mig så mycket har jag tänkt mig. I den här bloggen lägger jag fram mina egna synpunkter (riv Slussen!) på Stockholm ur olika synpunkter

2 kommentarer:

Anonym sa...

Intressant att du startar en separat blogg om detta. Jag ska ta till vana att kika in i den också liksom i din vanliga. Debatten om stadens utformning intresserar mig mycket. Har ju själv ägnat mig åt att kämpa mot gallerian under Odenplan såväl med röda skynken och namninsamling som arga inlägg i min egen blogg. Det betyder inte alls att jag skulle vara emot nya spännande inslag i gatubilden bara det görs på ett bra sätt och så att inte kultur- och naturvärden går förlorade. Lycka till med din nya blogg!

Björn Nilsson sa...

Tack för de uppmuntrande hejaropen. Jag lär återkomma både till natur och kultur vad det lider!