söndag 17 februari 2008

Byggande under broar?

Igår spånade jag vilt och skrev i föregående inlägg om snygga containerbostäder:

Det finns en del "konstiga" ytor under brofästen där man skulle kunna sätta upp tillfälliga boenden av den här sorten ...


Idag råkade jag prata med en gammal arkitekt om detta. Han hade något minne av att det fanns brandbestämmelser som gör att man inte kan bygga på det sättet. Om man nu ändå skulle vilja bygga under broarna tycker jag det skulle vara en fördel: man kunde dra vatten för sprinklers i husen uppe på taknivå under brobanan och ha evakueringsvägar som går både uppåt och nedåt. Sista argumentet skulle väl då vara att en eldsvåda i ett sådant bygge skulle förmodligen göra att bron stängdes av. Men jag antar att exempelvis Skanstullsbron skulle stängas av om det blev en större brand i något av husen i korsningen Ringvägen-Götgatan.

Nog om detta. I morgon kanske jag spånar vidare om något annat. Den som aldrig kläcker en tokig tanke kommer nog inte heller att hitta på något riktigt smart.

Inga kommentarer: