onsdag 20 februari 2008

Gåvänlig stad minskar fetma - fiasko för trängselskatten

Jag kopplar ihop två artiklar i Dagens Nyheter idag. Den ena handlar om hur ekonomin i trängselskatten misskötts, den andra om fetma. Den senare är en rapport från AAAS-mötet i Boston som inte verkar finnas i nättidningen ännu men har titeln Gåvänlig stad minskar fetma. Och hur hänger de ihop? Den eftertänksamme kanske redan har uppfattat detta.

För det första: genom att förse trängselskatten med ett antal kryphål som verkar onödiga släpper man in ett antal skattefria bilar i Stockholms innerstad. Dessutom verkar hela historien så klumpigt skött (DN jämför med andra länder där man gjort samma sak) är det ligger nära till hands att misstänka att hela historien medvetet har misskötts. Eller finns det något som antyder att svenskar plötsligt skulle ha blivit dåliga på att genomföra stora projekt?

När dessa sitter i sina bilar och korkar igen stan får de banne mig inte så mycket motion. Men apostlahästarna, cykel och offentliga kommunikationer är ju det som skall gälla i det moderna förtätade Stockholm! Att missköta trafikfrågorna är att dribbla med folkhälsan ur flera synpunkter. Feta bilister sprider koldioxid och otäcka mikropartiklar omkring sig förutom att de slösar med resurser i största allmänhet.

Inga kommentarer: