fredag 22 februari 2008

Plats att bygga något?


Efter att ha blivit väckt av förtätningsbudskapet har jag tittat efter lämpliga platser att bygga något. Och här är en kandidat, en parkeringsplats vid Söder Mälarstrand, nedanför Münchensbacken. Enligt ett anslag är det parkering för Svenska Bostäder, men de verkar inte vara där så då går det väl bra att göra något vettigt av det hela. Kanske femtio meter på längden och fyra-fem meter brett har man på sig, och taket kan följa nivån på Münchensbacken. Bortom parkeringsplatsen ligger ett litet hus som kan vara en transformatorstation eller liknande, och sedan följer en kort sträcka med björkar och gamla aplar som jag tycker man skall lämna i fred. I bakgrunden sticker Münchenbryggeriet upp sin slottsliknande skepnad.

Med dagens trafik vet jag inte om bostäder är det lämpligaste just här, men andra typer av lokaler - vissa typer av kontor eller verkstäder - kan man väl tänka sig. Jag har för mig att det låg en del skjul här tidigare, och att första gången jag såg en stenskvätta (vetenskapligt namn Oenanthe oenanthe) var på taket till ett av skjulen.

Ville man göra en snabb insats kanske containerbyggande vore något att tänka på.

Så här ser perspektivet ut fotograferat från transformator(?)huset.

Inga kommentarer: