lördag 16 februari 2008

Containerboende - en snabblösning?


Det här inlägget inspireras av en artikel på Tidskriften Arkitekturs hemsida. Det hela handlar om New York, men man kan väl plocka lite ideer till Stockholm ändå - det är ju göteborgare som är inblandade och de ställer säkert upp för Hufvudstaden!


Göteborgarna Traian Cimpeanu, Magnus Norin och Gabriella Johansson har för det enda svenska bidraget till tävlingen What If New York City… fått ett hedersomnämnande för sitt förslag till provisoriska katastrofbostäder – för den händelse New York City skulle drabbas av en orkan av motsvarande Katrinas styrka.
Juryn skriver i sitt utlåtande att de stapelbara enheterna av containterstorlek, helt avstigmatiserats från de negativa associationer containrar annars väcker. "Projektet är i själva verket det snyggaste av alla sådana [containerinspirerade] förslag”. Den enda invändningen är i princip att förslaget är för snyggt: arkitekturen signalerar permanentbostäder, inte nödbostäder.


Egentligen inte så konstigt: om man kallar det för "moduler" i stället hade kanske ingen reagerat. Eller om man staplat upp en hög byggbaracker. Jag har för mig att det stod en sådan stapel nere i södra Hammarbyhamnen ett tag och fungerade som studentbostäder. Men här ser vi att det finns en modell för containerboende som är "för snyggt"; varför inte fundera på om det kan användas som tillfälliga lösningar i Stockholm? (Tillfälliga lösningar har ibland en tendens att permanentas, men den risken kan man väl ta.)

Jag misstänker att om man satte upp en sådan här bosättning på några lediga fält vid Flemingsbergs högskola skulle den bli populär som studentbostäder. Vad kunde det vara för svårigheter - vatten och avlopp kanske? Jag ser inte hur flyttbar en sådan här anläggning är, men den kanske går att sätta upp på olika ställen efter behov?

Det finns en del "konstiga" ytor under brofästen där man skulle kunna sätta upp tillfälliga boenden av den här sorten, på parkeringsplatser och på ställen som man kanske inte vet hur de skall användas för tillfället. Hur är det exempelvis med järnvägsspåren mot norra Hammarbyhamnen - kommer de någonsin att användas igen eller har man en tillgänglig yta där?

Avsikten är att plocka bort en del av bostadskön i väntan på att "riktiga" hus byggs. För folk som nyligen kommit till Stockholm och inte hunnit dra på sig så stort möblemang kunde det här vara en lösning som fungerar åtminstone några år. Genom att bygga på det här sättet skulle man kunna ta hand om en hel del enpersonshushåll som kanske vistas bara kortare tider i Stockholm, som studenter. Eller varför inte tvinga dåliga bostadsbyggarkommuner norr om Stockholm att ta in tusentals sådana här containrar i väntan på att de får fart på sitt byggande?

Kanske en hårdare bostadsregim i Stockholm skulle kunna komma åt illa utnyttjade övernattningslägenheter och hänvisa till den här "snygga lösningen". Och om man kunde rensa ut en del smygkontorisering av lägenheter - det borde vara möjligt att göra en stapel för småkontor också? Jag tror det nog ändå är viktigt att få in anläggningar av den här typen ganska centralt så att det inte blir konstiga avsides ställen där sociala problem kan växa utan att någon märker det och bryr sig. Om det funnes gott om dem och de sköttes bra skulle kanske en del av det ohälsosamma trycket på bostadsmarknaden i Stockholm kunna avlägsnas.

1 kommentar:

Jan Wiklund sa...

Det räcker att titta på Eniros Stockholmskarta i någon hygglig skala för att se att det i princip finns hur mycket plats som helst, nästan överallt. Det röda, som markerar hus, torde inte uppgå till mer än några procent.