söndag 22 mars 2009

Flyttfåglarna kommer till Söder


Se så vackert husen i Marievik speglade sig i Årstavikens blanka is i förmiddags! Därute fanns en skrattmåskoloni som förde ett sjuhelsikes liv och det kändes ganska skönt i luften. En sådan där riktig vårstämning som livades upp av
  1. min första stare (Sturnus vulgaris) för året. Den satt i en pil nedanför Tanto och hade på starars vis lite konstiga ljud för sig, samt
  2. min första bofink (Fringilla coelebs) som jag inte såg men som lade av några drillar ovanför Eriksdalslundens koloniområde.
Dessutom tjoade några kanadagäss på isen vid Årsta holmar och en ringduva höll igång. Snart får vi väl se den årliga cirkusen när den ilskna knölsvanen skall jaga gässen fram och åter på vattnet.

Jajamensan, när flyttfåglarna kommer känns det för en stund som om all världens bekymmer vill flyga sin väg.

Fast det skall visst bli snö i morgon så man får väl gå och deppa ett par dagar till igen ... . Deppighet är din arvedel!

4 kommentarer:

Nicke Grozdanovski sa...

Vilken vacker bild... Jag är svag för bilder med vatten i. Jag kapitulerar inför bildens skönhet.

Vi hade blötsnöfall i Emmaboda i natt men den försvann i mildvädret som kom sen. Nu är det 8,7 grader utanför och fast det är mulet så känns det återigen vår. :-)

Björn Nilsson sa...

Jo, ibland visar sig Stockholm från sin vackrare sida.

Ett dj-a massa snö har det kommit här. Har ingen lust att gå ut faktiskt. Hoppas bofinken och staren har hittat några skyddade krypin för de närmsta dagarna.

Nicke Grozdanovski sa...

Är det lägenheter eller är det kontorsbyggnader på Mareviken?

Björn Nilsson sa...

Nästan hela raden av hus vid vattnet innehåller kontor och andra kommersiella lokaler. Bland annat finns Vin & Sprits högkvarter där. Anitra Steen har fin utsikt över vattnet antar jag.

Men byggkranen på vänstra sidan står i ytterkanten av ett nybyggt bostadsområde. Huset längst till vänster är bostäder. En bit utanför bildkanten är man i slutfasen av rivningen av Vin & Sprits gamla fabrik, den som jag levererar bilder från ibland, och där blir det också bostäder.