fredag 13 mars 2009

Det bullrar i Stockholm


Karta från DN. Ju rödare desto bullrigare

Det är bullrigt i Stockholm skriver Dagens Nyheter. Av kartan syns att flygbullerstråket mot Bromma går över där jag bor. Fast det visste jag ju redan. Förr i tiden hände det att radiokommunikationen från flygplanen bröt in i min gamla transistorradio, men det var länge sedan. Vill man bo på något lugnare ställe på Söder är det tydligen de inre delarna av Katarina eller Sofia församlingar som gäller.

Bullernivå och tät bebyggelse har viss relation till varandra. Därmed inte sagt att det alltid är så tyst ute på landet. Det finns lantisar som måste bullra med stora motorer för att visa att de finns till.

Ett ständigt oväsen är inte bra för hälsan. Det kan förkorta livslängden. Kan man inte jämföra med tortyr, där oväsen används för att plåga människor?

Å ena sidan leder förtätningar av samhällen till att bullernivån ökas i och med att fler människor stökar omkring på ett litet område. Å andra sidan finns möjligheter att komma åt oväsendet genom förtätningar som strukturerar om en av de värsta störningskällorna: trafiken. Vad som skulle hända med flygbullret i Stockholm om Bromma gjordes om till en ny stadsdel är lätt att förstå. Att ersätta så mycket privatbilism som möjligt med kollektivtrafik är samhällsekonomiskt och miljömässigt vettigt. Borde det inte bullra i folkdjupet: "Vi vill ha en tystare stad!" Så sätt igång.

Man kan undra om Allianspolitikerna sitter och väntar på nya instruktioner från USA? Där har ju en storstadspolitiker valts till president. Kanske det medför några intressanta impulser? Eller är Allianspajsarna för upptagna med att putsa på sina stadsjeepar?

Inga kommentarer: