lördag 14 mars 2009

Globala gymnasiet


Så här har huset på klippan sett ut sedan 1936 enligt min handbok Stockholms byggnader av Andersson och Bedoire. När boken kom på sjuttiotalet ut hette det Zinkensdamms gymnasium. På min tid (som var tidigare, jag tillhör sista årskullen av riktiga studenter i Sverige) fanns här Stockholms stads handelsgymnasium. Det var en skola där jag trivdes och lärde mig en massa nyttiga saker. Sedan kallades det Fogelströmsgymnasiet ett tag men heter nu Globala gymnasiet. Varför globalt? Ett försök att verka modernt kanske, det är ju så populärt med globalisering i vissa kretsar.

Trots det globala namnet är huset ännu fyrkantigt. Varför inte ge lite hjälp att leva upp till namnet ändå? Vi kan väl sätta igång ...


2 kommentarer:

Anonym sa...

Globala gymnasiet heter det eftersom att det har öppnats en ny skola där, som heter just Globala Gymnasiet!
http://www.globalagymnasiet.se/

Det är alltså en helt ny skola c:


(Jag visste föresten inte att huset var så gammalt? Intressant!)

Björn Nilsson sa...

Samma gamla kåk, nytt namn då och då!