söndag 22 mars 2009

Trevligare Södertäljeväg - men alla dessa kafeer?

Grafik från DN. Man kanske måste vara bekant med lokalgeografin för att uppfatta det hela. Till höger finns Årstaviken. I mitten en omgjord Södertäljeväg. Översta delen av det tecknade partiet ser ut som Liljeholmsbrons två körbanor.

Bullrig trafikled ska bli lummig innerstadsgata står det i DN. Och det låter trevligt. Ur promenadsynpunkt är sträckan från Liljeholmsbron och uppför Nybodabacken inte så kul. I alla fall inte om man känner viss motvilja mot otaliga bilar som rasar förbi och sprider avgaser och oljud. Frågan är om bilarna kommer att försvinna genom att ringleder byggs, som det påstås i artikeln. Jag tvivlar. Bilarna försvinner när de motas bort, när de inte släpps in, när systemet med infartsavgifter tas i bruk igen - det är åtgärder som bilisterna begriper.

En annan aspekt, ur min extrema fotgängarsynvinkel, är faktiskt cyklisterna. Under de åren jag fanns på olika arbetsplatser i området runt Telefonplan och Västberga gick jag ofta den här vägen hem till Söder. Bilarna fick man se upp för när man korsade gatorna. Cyklisterna fick man se upp för nästan hela tiden. En del körde så hänsynslöst att man skulle kunna tro att de var avsuttna bilister.

En trevligare miljö med en stadsgata som går ut mot Midsommarkransen. Det ser jag fram emot. Och detta även om jag inte har den fobi för mer "skräpiga" miljöer som tydligen finns hos en del stadsentusiaster. En levande stad består av allt möjligt. Även några skräpiga hörn här och där.

En detalj som jag fäste mig vid i den korta artikeln var att "kaféer" nämndes två gånger. Det skulle tydligen vara en fortsättning på Söder bland annat genom att "kaféer" antas finnas i mängd. Det är klart att är man lite äldre kan just den termen verka lite konstig, för den leder tanken till "ölkaféer" och liknande institutioner, platser som dels frekventerades av s.k. ölgubbar, dels serverade billig husmanskost till knegare i keps. - Jag undrar om det inte är konditorier som avses. Där skall medelskiktspersonligheter sitta och dricka kaffe med utseende av lervatten antar jag, inte knäcka en pilsner! Och eventuell medvetenhet om Liljeholmen som ett gammalt industriområde skall diskret sopas undan.

Jag tänker väl konstig och fel, men när det var en härlig solig försommardag var det ändå en skön stämning att vandra hemåt längs Södertäljevägen medan trafiken dånade förbi och det gnisslade och blixtrade uppe i tunnelbanestallarna.

8 kommentarer:

kafpauzo sa...

Ord får ibland en ny betydelse med tiden.

För mig står ordet kafé för ett ställe där man dricker kaffe eller te och äter en bakelse eller en smörgås. Jag förknippar ordet med lugn, trivsel och stillsamma samtal i en miljö av kaffedoft och bakverk.

De ölkaféer som du beskriver finns nog inte längre i Stockholm. Jag tror det är en naturlig, spontan språkutveckling att när det korta och smidiga ordet kafé inte längre behövs i betydelsen ölkafé får det gradvis ta över betydelsen hos det längre och mer otympliga ordet konditori.

Björn Nilsson sa...

Kondis då? Folk lär väl få sämre kondis om de bara skall hänga på kondis som kallas kaféer och dricka kaffe som ser ut som lervälling och äta bakelser? De lär få springa fram och tillbaka mycket på de nya gatorna för att hjälpa upp flåset då!

Niklas sa...

Trevlig vision om en sammanhängande stadsgata till Kransen. Det ser jag också fram emot :). Frågan är vad man ska göra med Essingeleden. Den tror jag är för skitig även för stads -oentusiaster. Kanska man skulle glasa in (eller cementera in) bron på något sätt.

Vad gäller konditori skulle jag (som ung användare av språket, nåja 33år) endast använda det på de lite finare, gammaldagsa kaféerna, såsom Vetekatten, Sturekatten och Thelin. Ett absolut kriterium för att varar kondis enligt mig är att bakverken är gjorda på plats och pinfärska. Kaffet behöver däremot inte vara av latte-typen, utan här serveras med fördel gammalt hederligt svenskt kaffe.

Ordet kondis känns gammaldags. Ord med -is-ändelser tror jag är lite på dekis, men jag kan ha fel.

Björn Nilsson sa...

Kondis på dekis - kanske det! Men hembakade bakelser låter trevligt.

Och Essingeleden, det är ju ett sorgebarn. Vill man vandra en stund genom inferno tror jag att gångbanan mellan Gröndal och Essingen under rusningstid är en bra plats. Brukar knalla över där ibland, men definitivt inte när det är rusningstid. Tvi. Man kanske kunde förvandla körbanan till källarvåning i något stort yimby-hus genom att rejäl överbyggnad?

Anonym sa...

Jag erkänner, utan att blygas, att jag är en av dessa "cyklistdårar". Cykeln och jag far på vänster sida av vägen, på trottoarer, med ilskna tvärbromsningar (och d:o accelerationer).


Varför är jag nu en sådan "trafikfara"? - Jo, helt enkelt för att det är vad som gör livet värt att leva! Lever gör jag då inte när jag sitter instängd i en tegelarmerad bunker för att pilla på naveln framför en dator. Väldigt sällan orsakar cyklister olyckor, det är mest äldre farbröder och tanter som tycker det går lite för fort. Livet har bara blivit tråkigare och tråkigare, vilken utmaning är det att bo hemma med centralvärme och el jämfört med när man skyfflade kol och vaknade upp till iskalla golv om vintrarna? Att ge sig av på velocipeden i snöslask och i höga hastigheter samtidigt som man parerar för alla fotgängare däremot, det ger livet en känsla av innehåll

Björn Nilsson sa...

Tack för kommentaren, det är väl en ren tillfällighet att den är anonym antar jag:-)

Under årens lopp hann jag även se cyklister som brakade in i varandra, så ett visst inbördeskrig torde råda? Som äldre farbror kan jag väl småle åt minnet. När man skall korsa Hornsgatan vid Hornstull gäller det dock att inte småle utan se sig för ordentligt när man korsar cykelbanan när cyklisterna kommer i raketfart runt kroken från Liljeholmsbron!

Unknown sa...

Att gnälla på cyklister är dock att sila mygg. Det är bilismen som är det farliga transportsättet. Mitt intryck är också att det är vanligt att gångare går rakt ut i cykelbanan utan att se sig för, liksom att bilar parkerar där och svänger över utan att se om det kommer cyklister. Åtminstone på vissa sträckor på Götgatan är detta vanligt, till exempel utanför Scandic Malmen där det väldigt ofta står bilar i cykelbanan.

Björn Nilsson sa...

För att återgå till ämnet, Södertäljevägen: cyklisterna bör helst få sina egna snabbfiler. Sedan kan man ju hålla med om att alla trafiksslag har sina risker, och att somliga är mer riskabla än andra.