lördag 21 mars 2009

Genialiskt?

I bloggen Stadskultur skrivs det entusiastiskt om Grubbensområdet på Kungsholmen. Snudd på genialt tycker man. Det är

exempel på lyckade nyurbana byggnationer, där de bästa idealen från stenstaden lever vidare i kombination med samtidens idéer och krav.
Idealen i bloggen ligger hos tidigare epoker i svensk bygghistoria, före 1930.

Själv har jag som vanligt svårt att bestämma mig.

Hos Stadskultur finns några flygbilder av området. Jag kan faktiskt prestera markbilder, tagna 29 april förra året. På markplanet kan man ju få ett annat perspektiv.




Har inte ovanstående hus vissa drag av Nybodaringen, fast med fler våningar?



Påminner inte detta om Södra stationsområdet? Och det är ju inte så kul.



De tre översta bilderna är från Grubbensringen, sedan från Maria Sandels gata. Undrar hur många som vet att Maria Sandel var en författarinna som har anknytning till området. Strax om hörnet går Fleminggatan, den gamla "fattigmannagatan", som hon skrev om. Men då var det ett annat Kungsholmen, en stadsdel med industrier och arbetare, ruckel och slum.

Vad är detta, är det ganska småskaligt och idylliskt, eller småplottrigt snarare?



Den här bilden hade jag inte tänkt ta med först. Den ser ju bråtig ut och det är bilar i vägen. Men det kanske i själva verket är ett skäl för att ha den med? Och en slutkläm från Stadskultur:

När vi nu som aldrig förr har de tekniska möjligheterna att göra vackra och hållbara miljöer tillgängliga för den stora massan och deras efterkommande, är det då försvarbart att bygga eländiga kolosser i svart eller glas vilka hämtat sin formmässiga inspiration från parkeringsplatsens betongsuggor och är lika komplexa i sitt utförande som en lagerhylla av återvunnen metall?

4 kommentarer:

Anonym sa...

Så du vet inte om du tycker om det eller inte. Eller kanske du lutar mest åt 'inte'? Men jag tycker St Eriksområdet, gamla Grubbensområdet, är riktigt lyckat. Jag vet att det finns folk som tyckte det var "fegt" att bygga så, men det tycker inte jag. Det är modern arkitektur i varierande utformning och färgsättning och som ansluter bra till den äldre bebyggelsen på Kungsholmen. Här är väl husen genomgående putsade också? Inte det där urtrista gula teglet som man ser här och var. Jag gillar området, dessutom är läget kanonfint med promenaden där nedanför.

Björn Nilsson sa...

Jag har bara varit där en gång, och jag tror inte jag lutar åt något särskilt håll. Fast "genialiskt" är väl att ta i vid bedömningen? Vad det gäller strandpromenaden mellan Stadshuset och Hornsberg har den däremot min odelade sympati!

Jag får väl fundera lite mer på vad jag tycker (men det är väl knappast någon som bryr sig om det i alla fall)!

Anonym sa...

Nej, genialiskt skulle jag inte heller säga.
Och vadå inte bryr sig om? Jag bryr mig ju om vad du tycker - jag försökte ju påverka dig där!
Trevlig helg!

Björn Nilsson sa...

Jaha, vi säger väl det då. Om jag nu kan bestämma mig någon gång...
Tack detsamma!