lördag 25 april 2009

Scillabackens vänner


Just det, för vänner av blånande fält av scillor i den skönaste av alla årstider - övergången mellan sen vår och tidig sommar - har jag glädjen att presentera dessa bilder från Högalidsparken, lördag morgon. Klicka på dem så bör de bli lite större! De kommer mer till sin rätt i större format. Bilden ovan är egentligen två som klistrats ihop i datorn till ett litet panorama.



Här är det fyra bilder som förvandlats till ett panorama för att i någon mån visa hur det blå breder ut sig.



En skata vandrar bland scillor, vårlök och krokus som nu är i sista stadiet. Jag såg för övrigt i en flora från 1800-talet att man kunde använda vårlökens lökar för att göra en sorts mjöl av i kristider. Smaken var dock inte något vidare. Men jag antar att när magen knorrar spelar smaken mindre roll. - Snart vandrar du på sommarängar, skata!



Den runda byggnaden däruppe är Högalidskyrkans urnlund. Där råder dödens stillhet, härute jagar livet vidare.


Från Konfliktportalen.se: Kristoffer Ejnermark skriver Strage ironiserar över nedladdningens konsekvenser, Krastavac skriver Strejk möter varsel - vi vägrar betala krisen!, andread0ria skriver Herr Omar och kultureliten, Björn Nilsson skriver Sex timmar räckte … i Pompeji, Baskien Information skriver Uttalande från Belfast Basque Solidarity Commitee, totalavloning skriver Total Avlöning 24/4/09 Den siste entrepenören i den sista kistan.

4 kommentarer:

Gabrielle sa...

Vackert! Nu verkar Högalid ha tagit sig ikapp Observatorielundens blå sluttning. Jag får väl ta mig till Högalid och ta en kolltitt. Fast dina bilder gör att det nästan inte behövs. Jag hittade förresten ett annat ställe med mycket vacker scilla + andra blommor häromdan: Kronobergsparken och dess sluttningar ned mot Bergsgatan till och det hiskeliga och fula polishuset. Det är en park jag mycket sällan kommer till numera, men den är riktigt fin med sin höga kulle, sina björkar och sluttningar med blommor. Det blev ingen bild dock tyvärr. Låter som om jag får ta mig en särskild scillavandring nån dag.

Björn Nilsson sa...

Jajamensan, nu har det blivit ordning på backen där i halvskuggan mot Högalidsgatan! Det blå skimret syntes på långt håll.

Att Kronobergsparken är fin kan jag tänka mig, kanske läge att göra en avstickare dit endera dagen. Bra motion att springa upp och ned i de där backarna! Polishuset kan man väl blunda för och i stället känna en ton av mystik från den mosaiska begravningsplatsen. Jag såg för övrigt att det pågår upprustningsarbeten på den andra mosaiska begravningsplatsen, den på Alströmergatan.

Nicke Grozdanovski sa...

jädra tur att vi människor har färgseende som man kan ta del av allt detta vackra som bjuds

Björn Nilsson sa...

Ja, att bara se omvärlden i gråskala skulle vara väldigt tråkigt!