onsdag 2 april 2008

På tal om stadsprofil

Här är ett par gamla svartvita bilder som jag tog någon gång i mitten av 70-talet. På båda figurerar Stockholms stadshus. Den första bilden gör verkligen skäl för att kallas svartvit, jag undrar om den möjligen var tagen med dokumentfilm som ju i alla fall på den tiden inte medgav mycket till gråskala. Hur som helst, den är uppenbarligen tagen från Riddarholmen och har Stadshuset i fokus. Profilen är mycket tydlig, och den syns därför att inget annat sticker upp i närheten. Om man tänker sig tillbaka till 1870-talet hade det sett ännu friare ut på denna yta: där låg Eldkvarn, och vad jag minns av bilder så var det bara i stort sett en stor fyrkantig kåk. Det bör ju ha funnits skorstenar också, men definitivt inget högt torn.



Följande bild verkar vara tagen under en period när det låg bara lite snö men Riddarfjärden var frusen. Den är tagen från Skinnarviksparkens backar vad jag kan se. Stadshustornet är fortfarande högt, men i gråvädret verkar det sjunka in i bakgrunden av mini-höghus (sic) vid Sergels Torg. Med ytterligare höga hus i bakgrunden blir en av Stockholms främsta symboler allt mindre synlig.


2 kommentarer:

Anonym sa...

Bilden är absolut inte tagen med så kallad dokumentfilm, då hade den varit betydligt hårdare. Titta på vattnet bort mot Västerbron så ser du att bilden innehåller mängder med gråtoner.

Om du klickar på länken "Lasses första hemsida" på min blogg och sedan väljer länken "Gamla Stockholm i bild och text" i vänsterspalten så hittar du bland annat en bild på Eldkvarn, plus en massa andra bilder från Stockholm förr i tiden.

Björn Nilsson sa...

Du har naturligtvis rätt. De bilder jag av någon märklig anledning tog med dokumentfilm såg ännu skummare ut än den här. (Helt onjutbara kan vi nog säga, men det var ju kul att experimentera med annat än Tri-X.)

Intressanta bilder var det. Jag gillar att titta på gamla stockholmsbilder. Noterade att Eldkvarn fortsatte att vara i drift efter branden 1878. Förut trodde jag att den stora branden hade gjort slut på kvarnhuset. På sätt och vis tycker jag att det påminde en del om det senare Stadshuset (fast utan tornet då).