söndag 20 april 2008

Djurgårdsbilder - del IX




En gammal port, märkt av väder och vind. Gisten och kanske i behov av en skvätt målarfärg. Var hittar man den? - Fotot tog jag i februari och porten sitter på Rosendals stallar på Djurgården. Kanske inte ett ställe som så många går förbi, men jag brukar gena den vägen när jag vill komma från Rosendals trädgårdar till Isbladskärret utan att gå längs kanalen. Och det var ju där jag fotograferade en orädd räv en morgon.


Djurgården är ju en mosaik av olika landskapstyper och när man stretar uppför backen mot stallarna passerar man en liten bokskog. Det är något särskilt med en bokskog om våren när löven slagit ut. Jag har bara upplevt det en gång "på riktigt", i en stor bokskog i Blekinge. Ljuset blir egendomligt grönt när man går under träden. Men kanske man kan uppleva något liknande här på Djurgården - jag måste titta efter!

Inga kommentarer: