fredag 25 april 2008

Säbysjön - ännu en naturpärla

Storsint som jag är räknar jag grannkommunerna till "mitt" Stockholm. Även Järfälla kommun, där en av mina favoriter som vandringsområde ligger: Säbysjön och dess omgivningar.

Pendeltåg från Stockholm till Jakobsberg, en kvarts promenad, och så är man ute i ett härligt landskap runt sjön. Man kan ta tunnelbana till Akalla också, och till fots ganska raskt komma ut i grönskan. Där finns Säby gård med många hästar, och på sina håll kan man se skotsk höglandsboskap beta.



Hit till trakterna runt Säbysjön dras såväl fåglar som fågelskådare. Många fåglar gillar de stora vassområdena och blöta vadarstränder. De lokala fågelskådarna torde vara organiserade i Järfälla Ornitologiska Klubb, JOK, med hemsida här. Själv räknade jag idag in årets första stenskvätta som mycket lägligt kom och satte sig på en sten nära Barkarbys gamla flygfält.


Att ägna några timmar åt att promenera genom skogar och över fält när fåglarna sjunger och vårfina fjärilar vimsar över dikesrenarna medan skogskanterna står vita av vitsippor och blå av blåsippor - kan man göra något finare?

2 kommentarer:

Anonym sa...

En annan mycket fin fågellokal som jag brukar besöka ibland är Angarnsjöängen i Vallentuna. Där finns ett välbyggt och väl placerat fågeltorn varifrån man har utmärkt sikt över fågelsjön. Sist jag var där såg jag en havsörn som spanade efter middag, viket fick en massa gäss att under ljudligt varnande lyfta och göra några svängar över sjön innnan örnen försvunnit och de kunde landa igen.

Björn Nilsson sa...

Det var länge sedan jag var i Angarn men jag håller med om att det är fint där. Det har varit upp och ner med fågellivet beroende av hur väl underhållen sjöområdet är. Kanske jag gör en sväng dit igen och rapporterar, bra att du påminde mig. Det gäller dock att välja besöksdag väl. En gång när jag var där var det så mycket dimma att man inte såg ett smack, det var bara att ta bussen hem till stan igen. Ganska vanligt på de där gamla sjöbottnarna tror jag. Och eftersom det är mycket blötmarker kan det vara en ganska rå luft där på skuggiga ställen under morgonen.