onsdag 9 april 2008

Djurgårdsbilder - del VII


"Aprilsnö är fåra-gö'" lyder ett gammalt talesätt. Jag trodde först att det hade med får att göra, men i själva verket är det fåror, nämligen plöjda fåror på åkrarna, som bönderna trodde göddes av snö i april. Med tanke på dagens tråkiga snöfall här i Stockholm får man väl förmoda att fårorna främjas framåt.

Kanske också vinodlingen? På bilden ovan syns vinstockar vid Rosendahls trädgårdar på Djurgården ett tidigare år. Att odla vindruvor i soliga och skyddade lägen har nog alltid varit möjligt i södra och mellersta Sverige (en kollega till mig förevisade hemodlade druvor redan i början av 1970-talet). Att gå utanför hobbyverksamhet har dock varit svårare, men jag har sett druvor i klasar här vid Rosendahl. Och med ett varmare klimat lär vinodlingarna växa till sig även i Sverige.



Vad de här blommorna heter vet jag inte, men det ser ju ut att vara någon sorts astrar (efter asteraceae, stjärnblommor). De är också avbildade vid trädgårdarna, och jag ser fram emot att gå dit och titta på blomsterprakten framåt försommaren. Rosendahl och Bergianska - där har vi två växtparadis på Djurgården.

Inga kommentarer: