måndag 7 april 2008

Lokala nätverk - lokala opinioner

Röda skynken omkring Odenplan protesterade mot en ny galleria

Med "lokalt nätverk" kan man mena hur datorer kopplas samman inom ett begränsat område. Men framför datorerna sitter de som verkligen är kopplade till nätet - människorna. På sikt kanske hela Jorden blir ett lokalt nätverk, men ännu så länge har vi inte kommit dit.

Med ett datornätverk knyts människor samman och kan utbyta erfarenheter på ett snabbt och effektivt sätt utan att de behöver träffas så mycket. Skaffar sig nätverket en hemsida utåt, gärna estetiskt snygg och lätt att orientera sig genom, kan man också kommunicera med folk som finns utanför den egna gruppen. Gränsen mellan nätverk och föreningar kan ibland vara oklar. I centrum av ett nät får man nog tänka sig att det finns några individer som i praktiken fungerar som en föreningsstyrelse. Sedan är det frågan om hur demokratiskt det hela fungerar, vilka som tar besluten om vad som skall göras etc. I bästa fall, och det är förhoppningsvis i de flesta fall, kan nätverket fungera som en vitaliserare av demokratin. Man försvarar sina lokala hjärtefrågor men är inte avogt inställda till andra människor med andra preferenser. I värsta fall kan det bli "sällskapet för inbördes beundran".

Ett exempel som jag skrivit om ibland är yimby som jag också länkat till i länklistan till höger. Idag har jag lagt till två mer begränsade grupper som dessutom inte är yimby direkt. Bilderna i det här inlägget kommer från deras hemsidor.

Dels är det Odenplansgruppen som bildades som en lokal rörelse i samband med planerna på pendeltågsstation och galleria under Odenplan. De blev kände för de revolutionärt röda skynken som hängde ut genom fönstren i det borgerliga Vasastan. Från att ha varit en tillfällig grupp ser det nu ut som om man vill permanenta sin verksamhet. Man kanske kan se det här som en fortsättning på byalagsrörelsen och liknande grupper från det glada 70-talet?


Odenplan med blicken vänd mot Gustav vasa kyrka. Denna del av torget lär ha mindre genomströmning av människor än området runt tunnelbanenedgången.


Det finns också en grupp som vill försvara en av de platser där jag själv gillar att ta mig en promenad, nämligen Årstafältet. (Just Odenplan tycker jag inte känns som promenadvänligt för mig, det är för mycket trafik.)

Mot Årstafältet i sin nuvarande form, där man ju gjort en hel del upprustningar under senare år, finns hot i form av byggplaner. På hemsidan finns en debatt refererad som jag faktiskt såg själv när det begav sig. Det var arkitekterna Dick Urban Vestbro och Jerker Söderlind som hade motsatta synpunkter på vad som kunde göras med fältet. I en extra kommentar kom det fram att det kan bli dyrt att bygga där - det är blöt tidigare sjöbotten. Om man minns vad som hände med tingshuset i Huddinge i början av 70-talet vet man att det kan vara olämpligt att bygga på sådana ställen (en stor jäkla kåk som måste snabbutrymmas och pålas upp igen när man upptäckte att den höll på att sjunka ner i gyttjan i blötmarkerna vid Huddinge station).




Regnbågen efter oväder över Årstafältet, fotograferad av Jonas Rhodin. Observera att regnbågen är dubbel - undrar om det är samma dubbla båge som jag fotograferade vid Årstaviken vid något tillfälle?

Jag hörde och såg årets första lärkor och starar på Årstafältet. På hemsidan kan man läsa en rapport om djurlivet (insekter och annat som jag själv inte vet så mycket om) omkring dammarna och Vallabäcken. Lite senare ser jag fram emot att ta mig en sväng förbi koloniträdgårdarna och se hur det blommar där, förutom alla vilda blommor som bör komma på fältet. Hur mycket av detta som kommer att finnas kvar för framtiden hänger nog delvis på vad den här gruppen kan göra i form av mobilisering av den lokala opinionen.



Man spelar rugby på Årstafältet också. Här skall det vara finnar och australier som laddar upp för att stå och böka på varandra eller vad det nu är man gör i rugby. Rugbyplanen finns på fältets östra del. Detta har jag aldrig sett, däremot folk som flyger med drakar, går ut med hunden, tittar på fåglar, tränar golf ...

5 kommentarer:

Gabrielle RW sa...

Hej, Björn! Glad överraskning att hitta två av mina bilder från Odenplan hos dig.
Odenplansgruppen behövs bl.a. för att försöka hålla koll på det skenande Banverket som nu vill hålla på med ett uppgrävt Odenplan i 6,5 år istället för ca 4 som de själva sagt tidigare. Odenplansgruppen jobbar också för att försöka göra Odenplan trevligare. Så mycket promenadvänligare blir det kanske inte. Det är ju inte så stort. Man får gå runt runt...

Björn Nilsson sa...

Hej,
jaha, det var du som varit i farten och plåtat. Jag tänkte det kan vara intressant att hålla ett öga på olika nätverksbaserade grupper i stan och försöka se hur de påverkar den lokala demokratin.

Banverket bör väl verkligen vara en "skenande" institution som dessutom bedriver skenverksamhet (ursäkta, det där var väl humor på tröskelnivå ungefär!).

Niklas sa...

Ja vad ska man säga om Odenplangruppen. Att de protesterar mot gallerior är en sak (som jag eventuellt själv skulle kunna ställa upp på). Men på senaste tiden har de även engagerat sig i att försöka få en arbetstunnel flyttad från närområdet längre norrut. Vad de inte tänkte på var ju att det även bor folk där. Men tydligen så är Odenplansbornas närområde så mycket viktigare än deras. Att det dessutom försenar hela bygget av spårtunneln med flera år gör inte medlemmarna i Odenplansgruppen något - De behöver ju inte själva använda den då de redan bor i innerstaden.
Odenplansgruppen har även engagerat sig för att få citybanans station flyttad norrut till Norra Stationsområdet, allt för att slippa byggarbeten i närheten av Odenplan. Att omstigning till tunnelbana inte är lika gynnsamt där (vid en förgrening av gröna linjen) struntar Odenplansgruppen i - De har ju redan tunnelbanan runt hörnet och berörs knappast själva av en sådan placering. Odenplansgruppen tänker väldigt snävt och egoistiskt och struntar fullkomligt i de 230.000 som använder pendeltåget dagligen. Upprörande? Ja! Men det är än mer upprörande att politikerna delvis hörsammar deras krav. Detta är så mycket NIMBY det kan bli.

gardebring sa...

Själv tycker jag att det är bra att de boende vid Odenplan engagerar sig för sitt närområde. Att komma med konstruktiva förslag och idéer vitaliserar och demokratiserar stadsutvecklingen. Problemet är att odenplansgruppen i dagsläget inte har kommit med så värst mycket konstruktiva förslag. Kärnverksamheten verkar till dags dato gå ut på att säga nej. Nej till gallerian (som jag liksom Niklas har respekt för även om jag inte delar åsikten), nej till pendeltågsstationen och istället förslaget att lägga den vid norra stationsområdet, vilket vi vet inte är realistiskt utifrån hur kollektivtrafiksflödena går, nej till arbetstunnel vid odenplan som istället skall gå "någon annanstans" vilket innebär att de boende "någon annanstans" istället får ta den störningen, nej till den föreslagna underjordiska gångtunneln mellan den nya stationen och läkarhuset. Nej, nej och åter nej.
Det skulle vara kul att få höra ett Ja från Odenplansgruppen någon gång också :)

Som alltid intressant och givande att läsa din blogg Björn, jag tycker att det är utmärkt att du tar upp de olika rörelser som finns i staden, och jag tycker också att det är utmärkt att du kritiserar Yimby ibland. Det bästa sättet att slipa sina argument och förbättra sina idéer är ju faktiskt att få dem ifrågasatta.

Björn Nilsson sa...

Jag antar att centrala Stockholm inte är det lättaste området att jobba i om man tänker sig stora tunnlar och andra underjordiska anläggningar. Dels finns det väl redan en uppsjö av saker nedgrävda, dels riskerar man att tabbar vid sprängningar knäcker känsliga hus, eller att grundvattennivån ändras och orsakar sättningar i hus på lite lerigare mark. Men jag har inga synpunkter på hur det skulle fungera omkring Odenplan eftersom jag inte har nödvändiga kunskaper. Hoppas att de som skall göra jobbet har det. Och att Odenplansgruppen har folk med tekniska insikter också. Demokrati och kunskap hänger ihop.

Här på Söder sprack väl en del tak när man sprängde för tunnelbanan i början av 60-talet. Antar dock att tekniken utvecklats sedan dess.

Jag lär återkomma med synpunkter på yimby, både postiva och negativa, det kan jag nog lova!