lördag 26 april 2008

Kineser på Stockholms gator - fotoreportage

Två damer (från Peking?) tillsammans med en pekingnes tar igen sig nedanför kgl. slottet på Mynttorget. (Peking kallas numera ofta Beijing. Borde då inte pekingnesen bli beijingnes?)

Jag begav mig i eftermiddags till Mynttorget för att se hur det skulle gå med den kinesiska demonstrationen för OS och mot såväl bojkotter som försök att splittra Kina. Det gick bra och god stämning rådde. Folk hade kommit från olika delar av landet (Gävle stod det på en skylt) och till slut var Mynttorget nästan fullt av folk. Mest kineser, men även svenskar och förvånade turister.



Muntra kineser i olika åldrar kilade omkring och fotograferade varandra (var har de outgrundliga orientalerna tagit vägen?) och även om allvaret fanns i bakgrunden såg jag ingen som verkade arg. Tvärtom. Och själv knallade jag runt och fotograferade livligt. Fast min lilla kamera är lite klen i såna här sammanhang. Dessutom är läget så att kineser numera har växt till sig, så jag lyckades inte fotografera lejondansarna när de var i aktion. Det var en massa kinesiska skallar i vägen. Men så här såg lejondansarna ut under uppvärmning:


Och här var de när demonstrationen gav sig iväg mot Strömbron, det verkar som lejonet funderar på att sluka fotografen:


Den här killen ser nästan ut som en munk när han svept sig i Folkrepubliken Kinas flagga:



Om denna manifestation till hundra procent hade centralstyrts från Beijing och den kinesiska ambassaden i Stockholm hade man kanske kunnat vänta sig lite mer professionalism i plakattextandet. Men här är exempel på motsatsen;



Här är ett gäng från Uppsala. Det finns ju många kineser som studerar i Sverige. Försökte nyss med adressen som anges nedan (skall i komplett skick vara http://www.uppsalachinese.org) men kom inte fram. Ber att få återkomma senare.



Jag tycker att det är bra att kineser kommer fram och ger sin version av saken också. Nog kan man tycka att paroller om att inte blanda ihop idrott och politik, om rent spel etc. är naiva när vi vet att idrott och politik definitivt hör ihop och att pengar och skumma kemikalier torde spela en stor roll för vem som tar hem guldmedaljerna - men vem annan än en komplett idiot eller komplett skummis ger sig till att behandla 1,3 miljarder kineser som ... kompletta idioter utan några känslor för sitt land? Den här glada demonstrationen var ett bra svar på tal!

4 kommentarer:

Anonym sa...

Hej, vi heter numera www.cssau.se istället för www.uppsalachinese.org

Björn Nilsson sa...

Hej och tack för informationen. Trevligt att någon av er som var med där på Mynttorget har sett vad jag skrivit. Jag har lagt till er på min länklista. Synd att jag aldrig lyckats lära mig mer än ungefär tio kinesiska tecken! Men jag är väl inte lika energisk och framåtsträvande som alla pigga unga kinesiska studenter - tyvärr!

Anonym sa...

Hej Björn och tack för din objektiva reportage.

En sak som ha retat gallfeber på alla kineser är just det faktum att media ens ställer frågor om det är kommunistpartiet som är kommoderat ut kineser på gatorna (alltså även utomlands!).
Som om vi inte hade någon fri vilja.
Faktum är att det var 0% inblandning från Kina eller ambassaden. Jag vill komma ihåg att iden kläcktes av en lärare på kinesiska skolan.

Du ska veta att den där plankatet var målat av min pappa. Han fick ett gott skratt när jag visade din sida för honom. :)

Om du är intresserad så finns numera en väldigt bra film om demonstrationen på nätet:

http://www.sidfeldt.se/stockholm-os.mov

Björn Nilsson sa...

Hej,
tack för tipset om filmen, jag kopplar till den på min länklista här bredvid.

Objektiv? Tja, jag tyckte jag var ganska partisk till förmån för kineser som jag tycker har behandlats illa vad det gäller OS-frågan och upploppen i Tibet. Men det skäms jag inte över:-). Och det var bra av kineserna att gå ut på gatorna och säga ifrån. Kan jag ge lite stöd från mina bloggar är jag bara glad för det.