söndag 6 april 2008

Ljuset över Årstaviken


Ljuset pratar målare om, eller gjorde det förr i tiden i alla fall. Och så åkte de iväg till Skagen i Danmark exempelvis för att måla sina tavlor och uppleva och inspireras av ett särskilt ljus. Undrar om inte en del åkte till Bornholm också. Hur som helst: jag har inte varit på något av dessa säkerligen intressanta platser men tycker mig ändå ha sett ljuset. Närmare bestämt det ljus som uppstår när vatten och himmel möts i Stockholm.

Ovanstående bild tog jag i morse. Det var disigt över Årstaviken, Årsta holmar och broarna. Himlen var i stort sett molntäckt. Men solen hittade ett hål och kastade en vitglödgad ström i vattnet fram till Marievikskajen där jag stod. Diset suddade ut konturerna. Kanske en artist som engelsmannen Joseph Turner hade kunnat göra något av det här motivet?

Det var det ett speciellt silverfärgat ljus som varade en stund, tills det tillfälliga hålet i molnen täpptes till igen. Jag tycker man ofta upplever sådant när man vandrar längs Stockholms stränder. Antagligen är det ett allmänt fenomen Jorden runt. Men när det uppträder här är det Ljuset över Årstaviken.

Inga kommentarer: