fredag 11 april 2008

Gräsrot-stadsplanerare

Nu tänker jag hålla några bollar i luften samtidigt: demokrati, stadsplanering, teknik, media. I föregående inlägg nämnde jag möjligheterna att visualisera olika tankar om stadsbyggnad genom att fotografera med digitalkamera eller ta bilder från GoogleEarth och sedan göra bildbearbetning i GoogleSketch. GoogleSketch är ett gratisprogram som gör att man kan bli sin egen arkitekt eller stadsplanerare. Med den här tekniken som verktyg skulle man kunna tänka sig en gräsrotsrörelse som gör sina egna planförslag, lägger ut förslagen på nätet, kontaktar politiker och pratar för varan efter bästa förmåga. Jag har nu gjort en smärre test.

I ett äldre inlägg skällde jag på de söndertrampade och i stort sett obefintliga och därmed ur partikelsamlingssynpunkt meningslösa gräsmattorna på Ringvägen. Bloggposten illustrerades med egenhändigt tagna bilder. Jag tänkte först ta satellitbilder från GoogleEarth eller Eniro för att beabeta idén vidare, men skärpan var inte så bra så jag ritade i stället en grovskiss över områdets nuvarande utseende i GoogleSketch (klicka så kommer bilderna upp i större och läsligare format hoppas jag):


Och sedan använde jag den bilden för att göra några modifieringar. Ringvägen fick bli smalare och med en mjukare sväng mot Lundagatan, och de två mindre byggnaderna samlades vid nedgången till tunnelbanan. Därmed kunde ett ganska stort tomrum för att göra något intressant skapas på två av de tre trista söndertrampade ytorna.



Det här har ritats väldigt amatörmässigt av mig. Men hur blir det om verkligt datakunniga människor kommer med i bilden, kanske någon arkitekt, någon med blick för det estetiska, sådana som kan den historiska bakgrunden till att olika ställen ser ut som de gör, människor med kännedom om lokal ekonomi eller logistikfrågor - då kunde det bli ett verkligt vitaliserande inslag i debatten om hur vår stad skall utvecklas.

Med andra ord: gnäll inte över att det här ser taffligt ut eller är fel på det ena eller andra sättet - gör något bättre själv i stället!

Inga kommentarer: