Jag var och tittade på utställda modellen av nya Slussen i eftermiddags. Och fler än jag hade gått till Peder Myndes backe 3 för att titta, fundera och diskutera. Här är en länk till stadens nätsajt där det står om saken också.
Stadens vision för den nya Slussen är att den ska vara en mötesplats i världsklass som tar tillvara Stockholms unika närhet till vattnet. Samtidigt ska Slussen vara en trygg och attraktiv kollektivtrafikpunkt och inte minst en fungerande sluss som kan reglera Mälarens vattenstånd En ny vattennära mötesplats skapas i harmoni med platsens historiska kvalitéer, säger finansborgarrådet Sten Nordin.– Levande stadsrum och nära kontakt med vattnet är bärande inslag i nya Slussen. För promenerande stockholmare skapas trygga offentliga rum medan betong och trafikleder minskar med över hälften. Jag tror att nya Slussen kan bli ett av stockholmarnas mest uppskattade vardagsrum, säger stadsbyggnads- och fastighetsborgarrådet Kristina Alvendal.
Honnörsord som "trygg", "attraktiv", "i världsklass" och liknande viner genom luften. Sedan är frågan hur det blir i verkligheten. De ovanstående politikerna kan misstänkas anse att bara månglarna får ta över så mycket som möjligt ordnar sig det andra. Själv är jag tveksam till det, bland annat för att det nyliberala projektet bröt samman för inte så länge sedan.
Men det är kul att beskåda modeller i verkligheten. Man har tagit steget från ritningar i två dimensioner till tre dimensioner som kan beskådas från olika håll. Ännu så länge tycker jag att den här sortens uppställningar kan konkurrera med dataanimationer.
Bilden närmast ovan och nedan visar något som inte är trevligt: åtta stora jäkla filer som drar förbi Gamla stan! Det är tydligt att bilistgänget fortfarande sitter kvar i maktens korridorer och intrigerar. När nu den svenska personbilsindustrin kraschar och försvinner ur landet (jag undrar om inte folket på Saab borde spana efter nya jobb snarare än jubla för att de köpts av en holländare) borde väl trycket hos billobbyn minska åtminstone något?
Här har vi Slussen sedd från Mälaren, och med något som är viktigt och till skillnad från åttafilaren ovan också är bra: vattnet från Mälaren har fått mer utrymme för att rinna ut. Det behövs för om, eller kanske snarare när, nästa stora högvatten kommer i Mälaren. I december 2000 klarade vi oss med ett nödrop från att få centrala delar av Stockholm lagda under vatten. Nästa gång kanske vattennivån är ytterligare någon decimeter högre, och då gäller det att få maximal utströmning ur Mälaren.
Samtidigt har vi det motsatta problemet: höjt vattenstånd i Östersjön kan få bräckvatten att gå upp i Mälaren och hota denna enorma färskvattenbalja. Med andra ord måste det gå att spärra vatten som rinner uppåt också, och det vet jag inte om det här förslaget klarar.
Många gick omkring i tyst begrundan, andra var inblandade i livliga diskussioner. Det är bra, det är en av demokratins grundvalar och folk möts, pratar, och förhoppningsvis lyssnar också.
Här är skärningen mellan Slussen och Söder, med Franska bukten i bildens nederkant. Ovanför den i överkanten är Södermalmstorg och nuvarande Stadsmuséets hus. Torghandeln tänker man sig fortfarande ha kvar. Det syns mig vara lite tokigt att Stadsmuseet även i framtiden delvis skall ligga som i en grop. I bildens högerkant ligger ett trekantigt hus. Undrar om man tänkt bakåt i historien? Ungefär på den platsen låg ett trekantigt hus, kallat "strykjärnet", innan den nuvarande Slussen byggdes på trettiotalet. Min morfar hade sin frisörsalong där ett tag på tjugotalet för övrigt.
Intressant, som sagt. Vad jag bland annat saknar är information om var knarkare och fyllon förväntas hålla till i den framtida strukturen. För jag tror inte att de försvinner. Eventuellt drar de iväg till den nya och får man hoppas trevligare terminalen för bussarna till Nacka och Värmdö.
6 kommentarer:
Intressant, önskar man kunde se den på plats! Men jag tror att det kan bli en ganska okey nybyggnad av detta av det jag såg på bilderna hos dig samt de officiella.. Vilket e bra det! :-)
Nu skall man väl långhala om små och stora förändringar. Den där åttafiliga historien ... nej, den är inte bra. Annat är bättre så man får försöka få det bra att tränga ut det mindre bra. Gör som på "den gamla goda tiden", proppa igen Skeppsbron med spårvagnar!
Men du - om man nu skulle proppa igen Skeppsbron med spårvagnar, vart skall dem ta vägen sedan?
Bron över till Kungsan är väl nyrenoverad inför det förestående Drottningabröllopet, och den investeringen/underhållet/uppiffningen lär väl inte vara avskriven och möjlig att förändra förräns nästa gång det beger sig, om en sådär 30 år eller när nu Victoria och Daniels barn eventuellt får lust att intvinga sig under traditionens ok...
Så det där med spårvagnar kan du nog bara glömma! ;-)
"Vart skall DE (inte DEM, fel pronomen!) ta vägen?" Tja, de som går söderut kan ju försvinna längs Katarinavägen, Hornsgatan, Götgatan. Kanske längs nya linjer i Stadsgården och på Söder Mälarstrand också. Och de som går åt andra hållet kan sprida ut sig på samma sätt!
Verkar som vi får införa republik fort som f-n för att få slut på de där knaserierna!
Haha.. det var bara en stillsam undran från min sida, du tände visst till o triggades igång märker jag! :-D)
Jag råkade vakna upp ur eftermiddagsslummern en stund...
Skicka en kommentar