söndag 17 januari 2010

Brandkåren på Heleneborgsgatan i förmiddags


Det var mycket tutande från sirener strax efter elva idag. Här kommer brandkårens ledningsbil farande nerför Varvsgatan. Strax dessförinnan hade en annan brandbil åkt förbi och svängt ner på Heleneborgsgatan.



Här har vi den, parkerad på tvärs över gatan. Polisen var där också, och hade satt upp band för avspärrning. En buss på väg mot Reimersholme fick backa och ta en omväg för att komma vidare.



Jag gick närmare men såg vare sig rök eller eld. De brandgubbar jag såg verkade också avspända. Ett gäng stod och pratade utanför den indiska restaurangen i stället för att springa runt och dra slangar, ta på sig rökdykardräkter, dra ut stegar eller göra andra spännande saker. Undrar om det var brand i en flottyrgryta eller liknande, det händer väl i restaurangkök ibland.

En sista reflexion bara: är inte brandbilarna i Stockholm väldigt gamla? Jag tycker de har sett ut så här så länge jag minns dem, och det är ju sedan jag gick förbi Kungsholmens brandstation på femtiotalet.

Inga kommentarer: