onsdag 27 januari 2010

Pendeltågselände redan innan ovädret bryter ut!

Så här står det just nu på SL:s hemsida:


Märsta-Södertälje: Oregelbunden trafik och kraftiga förseningar.

Bålsta-Västerhaninge: Oregelbunden trafik och kraftiga förseningar.

Övriga linjer: fungerar bra.


"Övriga linjer" - det är ju rätt lite i förhållande till vad som först räknas upp. Det verkar som om hela pendeltågsnätet har gått på knäna de senaste dagarna. Nu varnas det för oväder och störningar på grund av detta i eftermiddag. Men det behövs ju inget oväder för att få stopp på tågen och göra snömos av tidtabellerna! Vagnfel, tågfel, växelfel, spårfel, signalfel ... har jag glömt något?

I morse skulle jag åka ut till Flemingsberg för ett snabbt ärende. Tågförsening utåt, men det gjorde inte så mycket, jag hade ingen tid att passa. Bara en rulltrappa (uppåt) fungerade för att ta sig upp på berget ovanför stationen, och den snedgående hissen bredvid tror jag inte har gått på en vecka eller så. Skulle tro att en person med barnvagn eller som har svårt att gå knappast kan ta sig ner till stationen den vägen.

Hemåt började det med tågförsening, sedan en stoppsignal vid Älvsjö. Där blev tåget stående och efter en stund meddelades totalstopp på grund av ställverksfel vid Stockholms central. Just det , ställverksfel också, men det är en sällsynt företeelse och lätt att glömma. Väl ute på bussplan nedanför stationen var alla bussar som gick i någon vettig riktning redan fulla med folk. Jag fortsatte till fots i riktning hemåt. Det är nyttigt med motion. Jag tog tunnelbanan från Liljeholmen. Där var nedåtgående rulltrappa ur funktion.

Motion är nyttigt men det är banne mig inte nyttigt med ett pendeltågssystem som ständigt verkar vara på gränsen till att klappa ihop. Här behövs kraftiga investeringar för att underhålla befintligt system samt fortsätta utbyggnaden av kollektivtrafiken. Finns det inga pengar till det så finns det inga pengar att bygga motorvägar runt stan heller.

Inga kommentarer: