söndag 29 juni 2008

Hopp ... hopplöst?


När jag under söndagsmorgonpromenaden kommer upp mot gamla Hammarbybron står där flera polis- och räddningsbilar. Vad händer? Jag vänder mig om och ser en man utanför räcket på Skanstullsbron. Möjligen har han placerat sig så att han står över Tvärbanans spår också. Gissningvis är han så nära marken att han skulle överleva ett fall (även om han skulle slå sig ordentligt och bli sjukhusfall för ett tag framåt). Men ramlar man just framför en spårvagn skulle utfallet nog vara osäkrare.

Trafiken leds om, kanske man stoppar spårvagnen också. Poliser och brandmän står och tittar. Mannen utanför räcket viftar med armen och ett ben ibland, men börjar göra ansatser till att klättra tillbaka efter staketet. Det ser så valhänt ut att jag undrar hur han kom över räcket första gången. Men så tar han sig vigt över. Det kanske inte blir något självmord den här gången. Jag stannar inte för att se efter. Det är första gången på många år som jag ser något sådant, då var det någon som klättrade runt på utsidan av Katarinahissen.



Förutom de två bilar som syns här var det ytterligare någon enhet från brandförsvaret och jag tror tre polisbilar. Ibland finns det resurser!

Jag varnade igår för mörkret under vintern på sydsidan av Årstaviken. Men nu håller man ju på att sätta upp belysning som skall vara klar mot slutet av sommaren. Bra initiativ. Hoppas att man bygger stabila grejor som inte busarna kan slå sönder.

Inga kommentarer: